Redactie Raadt Aan: open supercar met toerenmotor

Waarom wachten op een Ferrari 488 Spider?

Aston Martin V12 Vantage S Roadster
Aston Martin V12 Vantage S RoadsterAston Martin V12 Vantage S RoadsterChevrolet Corvette Stingray ConvertibleChevrolet Corvette Stingray ConvertibleChevrolet Corvette Stingray ConvertibleLamborghini Gallardo Spyder 550-2Lamborghini Gallardo Spyder 550-2Lamborghini Gallardo Spyder 550-2Ferrari 458 SpiderFerrari 458 SpiderFerrari 458 Spider
Deze week gaan we helemaal los in de Redactie Raadt Aan: we gaan op zoek naar een open supercar!

De nieuwe Ferrari 488 Spider is een briljante auto, begrijp ons niet verkeerd. Maar er kleven wat nadelen aan de auto. In de eerste plaats duurt het nog wel even voor de eerste exemplaren worden geleverd. Deze zomer open rijden met je 488 kun je dus vergeten.

In de tweede plaats heeft de 488 Spider een turbomotor onder de kap. En ja, natuurlijk snappen we dat zo'n blok meer vermogen en een lagere CO2-uitstoot mogelijk maakt, maar wil je eigenlijk je open supercar niet gewoon met een hitsige toerenmotor hebben?

Daarom gaan we in deze Redactie Raadt Aan op zoek naar een open supercar met atmosferische motor waar je nú al mee kunt rijden. We willen natuurlijk wel volwaardige alternatieven voor de 488 Spider, dus het budget is hoger dan ooit: 200.000 euro. Het minimale vermogen is 450 pk.

Cornelis Kit
Merk en model:Aston Martin V12 Vantage S Roadster (foto 1, 2 en 3)
Bouwjaar: 2014 (modeljaar 2015)
Kilometerstand: 9.500 km
Vraagprijs: 189.900 euro (op Mobile.de)
Vermogen: 574 pk
Verbruik: 14,7 l/100 km
Mrb: 244-278 euro per kwartaal
Wat is het: De V12 Vantage S is de snelste productie-Aston Martin, de Roadster is daar dan weer de open versie van. Met z'n 574 pk ophoestende 6,0-liter V12 zit je in vier tellen op de honderd. Staan mooi op papier, die getallen, maar waar het om gaat, is de beleving wanneer je dit beest op z'n staart trapt, en die is geweldig. Een ware attractie. Zeker met het dak open.
Waarom deze: Dit exemplaar in Mako Blue heeft zo'n beetje de hele optielijst aan boord, is van september 2014 (dus zit nog in de garantie en ruikt nog nieuw) en heeft slechts 9.500 kilometer op de teller.
Minpuntjes: Deze auto heeft een zeventraps geautomatiseerde versnellingsbak. De achttraps ZF-automaat zoals in de Vanquish S zou het nog mooier maken, maar dat is een minor detail.

Marco Gorter
Merk en model:Chevrolet Corvette Stingray Convertible (foto 4, 5 en 6)
Vraagprijs: 115.900 euro
Kilometerstand: 3.714 km
Vermogen: 466 pk
Verbruik: 12,0 l/100 km
Mrb: 201-229 euro per kwartaal
Wat is het: Real American Muscle, dát is het. Een bijna hagelnieuwe Corvette cabriolet met alles erop en eraan. Inclusief enorme 6,2-liter V8 met onderliggende nokkenas en een geluid waar kinderen (en sommige volwassenen trouwens ook) bang van worden. Voorzien van een handgeschakelde zevenbak en dat gegeven alleen al vind ik stoer. Voeg daar een 0-100 tijd van 4,2 seconden en een top van bijna 300 km/h aan toe en je kunt niet anders dan concluderen dat dit de ideale auto is voor elke denkbare situatie. Bovendien één van de weinige Amerikanen waar ik collega Kleijwegt ooit gematigd enthousiast over heb gehoord, dus dan móét het wel goed zijn.
Waarom deze: Leuk natuurlijk, zo'n Italiaans raspaard of Engels cruiseschip, maar aan de Corvette kan bijna niks kapot en dat is ook wel prettig. Bovendien gaat-ie verrassend goed de hoek om en ik moet zeggen dat British Racing Green 'm heel aardig staat. Had ik trouwens al gezegd dat-ie bijna nieuw is?
Minpuntjes: Geen, zolang je een rubberboomplantage in je achtertuin hebt om wekelijks nieuwe achterbanden te kunnen maken en een benzinestruik om de tank twee keer per dag te vullen.

Lars Krijgsman
Merk en model:Lamborghini Gallardo Spyder LP550-2 (foto's 7, 8 en 9)
Bouwjaar: 2013
Kilometerstand: 8.000 km
Vraagprijs: 140.400 euro
Vermogen: 550 pk
Verbruik: 13,8/100 km
Mrb: 222-254 euro per kwartaal
Wat is het: De Gallardo kennen we allemaal, het was tenslotte de meest succesvolle Lamborghini die de Italianen - en de Duitsers - ooit uit de stal loslieten. De vierwielaangedreven versie kenden we al even, maar in 2012 besloot Lamborghini om ook een achterwielaangedreven Gallardo los te laten. De LP550-2 - de opengewerkte versie van de Balboni - is net 10 pk zwakker dan z'n vierwielaangedreven broertjes. Is dat een probleem? Welnee, je hebt je handen er namelijk vol aan om die 550 pk niet linea recta in de vangrail te laten eindigen.
Waarom deze: Wie in de markt is voor een Gallardo, kan z'n centen wat mij betreft het beste stukslaan op een Spyder. Waarom zou je jezelf het genot van open rijden - zeker met een gillende V10 achter je stoel - niet gunnen als je die mogelijkheid hebt? Z'n kleurtje is om van te smullen, z'n kilometerstand maagdelijk. De achterwielaangedreven versie mocht op het moment van verschijnen dan wel de goedkoopste Gallardo Spyder zijn, het zou me niet verbazen als het in de toekomst een gewild verzamelobject wordt.
Minpuntjes: De oer-Gallardo vind ik toch wat fraaier, maar ook deze mag er natuurlijk zijn. Verder draagt-ie niet de fraaiste schoenen die Lamborghini in de kast had staan, en om het zeurverhaal af te maken had het interieur voor mij als kleurtjesfan wel iets frivoler samengesteld mogen worden.

Alexander Inia
Merk en model: Ferrari 458 Spider (foto's 10, 11 en 12)
Bouwjaar: 2012
Kilometerstand: 26.500 km
Vraagprijs: 152.500 euro (netto)
Vermogen: 570 pk
Verbruik: 13,3 l/100 km
Mrb: 180-205 euro per kwartaal
Wat is het: De 458 Spider is de spirituele voorganger van de 488 Spider. In deze auto geen turbomotor, maar een hoogtoerige V8 met 570 pk. Dit exemplaar staat in Italië en komt uit 2012.
Waarom deze: Een beter alternatief voor de 488 Spider kun je je niet wensen. Rijdt briljant en stiekem verslaat deze auto z'n jonge broer qua sensaties ook nog eens, want een atmosferisch blok biedt nu eenmaal meer emotie dan een turbomotor. Dat liefhebbers smachten naar een instap-Ferrari met atmosferische V8 blijkt wel uit de prijzen van de 458 Speciale Aperta (de Speciale Spider). Inmiddels wisselen die voor bijna zes ton van eigenaar! Die prijsexplosie zal bij de minder zeldzame 458 Spider uitblijven, maar ik verwacht toch dat deze 458 z'n waarde wel goed vasthoudt vanwege z'n toerenmotor.
Minpuntjes: Dit is de oudste auto van dit kwartet met ook nog eens de hoogste kilometerstand. En het is natuurlijk niet ideaal dat dit exemplaar in Italië staat (al lees ik 'Luxemburg' in het watermerk). Maar ach, zodra je de sleutel voor het eerst hebt omgedraaid, vergeet je al het gedoe dat je achter de rug hebt in één klap.

Wie heeft het beste alternatief voor een 488 Spider gekozen? Laat het weten met een reactie en vergeet niet te stemmen via de poll in de rechterkolom!

Lezersreacties (52) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.