Redactie Raadt Aan: C-segment sedan

Fiat Tipo geeft inspiratie

Volkswagen Bora Redactie Raadt Aan
Volkswagen Bora Redactie Raadt AanVolkswagen Bora Redactie Raadt AanMitsubishi Lancer Redactie Raadt AanMitsubishi Lancer Redactie Raadt AanMitsubishi Lancer Redactie Raadt AanOpel Kadett Redactie Raadt AanOpel Kadett Redactie Raadt AanSubaru Impreza Redactie Raadt AanSubaru Impreza Redactie Raadt AanSubaru Impreza Redactie Raadt AanVolvo S40 T5Volvo S40 T5Volvo S40 T5
Hatchbacks, stations, cross-overs en zakelijke sedans; de Nederlandse koper heeft zo zijn voorkeuren. De sedan in het C-segment hoort daar niet bij. Wij gaan onze eigen weg, en willen wél graag zo'n compacte middenklasser met uitstekende kont.

Voor de tweede keer op rij is een nieuwe Fiat onze inspiratiebron voor de Redactie Raadt Aan. Vorige week deed de 124 Spider ons in de digitale advertentiekrant duiken en deze keer is het de gisteren gepresenteerde Tipo die ons doet verlangen naar een leuke occasion.

Sedans in het C-segment zijn er niet in overvloed, zeker tegenwoordig niet. We gaat met 10.000 digitale munten op jacht naar een C-segmenter mét kont. Stemmen kan uiteraard in de poll!

Marco Gorter
Merk en model: Volkswagen Bora V5
Vraagprijs: 3.900 euro
Km-stand: 139.206
Bouwjaar: 1999
Vermogen: 150 pk
Verbruik: 9,3 l/100 km
Mrb: 135-156 euro per kwartaal

Wat is het: Een auto vol met incorrecte benamingen. Want hij mag dan Bora heten, maar stiekem is dat gewoon de auto die elders in de wereld Jetta bleef heten. En eigenlijk is dat gewoon een pretentieuze benaming voor Golf sedan. Ook dat V5 is niet helemaal correct, het is het meer een verschoten lijnmotor dan een echte V5. Plat gezegd is het namelijk gewoon een VR6 met een afgehakte cilinder. Maar dat maakt het geluid er niet minder om. En omdat het om een tienkleps versie met een relatief bescheiden 150 pk gaat, kun je uitgebreid van de soundtrack genieten zonder je rijbewijs gelijk op het spel te zetten.

Waarom deze: Misschien komt het door de invloed van de legendarische Luc Vranken, maar suffe C-segment sedannetjes kunnen altijd wel op mijn sympathie rekenen. Kijk eens naar dat lieve lichtmetaal en dat bescheiden blauwe kleurtje dat zo'n beetje het meest spannende was dat z'n originele eigenaar aandurfde. Maar stiekem rij je wel een uniek stukje techniek en zo op het oog staat de 16 jaar oude VW er nog heel netjes bij.

Minpuntjes: Onderhuids deelt de Bora veel techniek met de Golf IV en het was rond deze periode dat Volkswagen besloot dat het liever 'premium' producten wilde bouwen dan auto's die een eeuwigheid plus twee dagen probleemloos doorreden. Maar aangezien er € 6.100 overblijft van het originele budget kun je wat lijden.

__________________________________________


Lars Krijgsman
Merk en model: Mitsubishi Lancer 1.5 Inform Edition One
Bouwjaar: 2010
Km-stand 100.532
Vraagprijs: 9.950 euro
Vermogen: 107 pk
Verbruik: 6,4 l/100 km
Mrb: 137-156 euro per kwartaal

Wat is het? De laatste Lancer Sedan waar Mitsubishi de Nederlandse markt op heeft getrakteerd. De Sportback staat nog wel in de showrooms. Deze rasechte Japanner is vijf jaar jong, heeft net een ton ervaring en is uitgerust als Inform Edition One, wat betekent dat je naast lichtmetaal subtiel dik gemaakte bumpers en een lekkere standaarduitrusting meekrijgt.

Waarom deze? Velen zullen de Lancer aan de kant schuiven als suf of emotieloos, maar dat kan genegeerd worden. Deze generatie heb ik altijd een mooi model gevonden en met z'n jetfighter-front staart hij prima de wereld in. Wel doet deze uitvoering - kleur, lichtmetaal en bumpers - hem goed. Hij heeft slechts een tonnnetje gelopen, gaat mee tot het einde der tijdent en zit goed in z'n spullen.

Minpunten: Het grote minpunt van dit exmeplaar is het feit dat de Lancer ook leverbaar was met1.6 Cleartec-krachtbron, een motor die meer vermogen combineert met een gunstiger verbruik. In de sedan is-ie alleen tussen 2010 en 2011 geleverd, dus naar een leuke versie (kleur!) moet je goed zoeken.

​__________________________________________

Frank Jacobs
Merk en model: Opel Kadett A
Bouwjaar: 1964
Km-stand: 56.898
Vraagprijs: 7.950 euro
Vermogen: 40 pk
Verbruik: onbekend
Mrb: 0 euro

Wat is het? In de vroege jaren zestig zag Opel het succes van de Volkswagen Kever met lede ogen aan. Daar moest wat tegenover worden gesteld en dat werd de Kadett. Zijn troeven waren dat hij veel ruimer en zuiniger was. Dankzij de watergekoelde motor werkte de verwarming bovendien naar behoren en de motor presteerde beter. Dat de Kever duurzamer en minder roestgevoelig was, bleek van latere zorg. Zoals bij ons de Daf-productie voormalige mijnwerkers uit de WW moest redden, zo werd voor de Kadett in de oude mijnstad Bochum een gloednieuwe fabriek opgetuigd.

Waarom deze? Eindelijk weer iets dat ouder is dan ikzelf. Mijn vader stond ooit met zijn vrienden op de AutoRAI te kwijlen bij deze Kadett, piekerend of dit zijn eerste auto zou worden. Het werd uiteindelijk toch een Volkswagen. Laat ik dat hierbij even rechtzetten. Dit exemplaar staat bij een Opel-dealer in mijn eigen dorp, dus dat zit wel snor. En dan die kleur: meer sixties wordt het niet. Een prachtig souvenir uit de tijd dat Zwarte Piet nog gewoon zichzelf mocht zijn en Het Grote Kwaad nog veilig achter een ijzeren gordijn zat opgesloten.

Minpuntjes? Mijn vriendin heeft een aversie tegen Opel, dus die zal niet instappen. Jammer voor haar, en ik weet zeker dat mijn vader graag mee gaat toeren.

​__________________________________________


Nic de Boer
Merk en model: Subaru Impreza GT Turbo
Bouwjaar: 1998
Km-stand: 232.270
Vraagprijs: 7.945 euro
Vermogen: 218 pk
Verbruik: 8,5 l/100 km (1:11,8)
Mrb: 94–106 euro per kwartaal

Wat is het: Een Subaru Impreza Turbo natuurlijk. In zijn jonge jaren was dat de auto die iedereen wilde. Voor niet te gek veel geld kocht je een auto waarmee je iedereen het snot voor de ogen reed en waar ook nog eens een heel gezin in paste. Vind je het maar kapsones dat ik een Impreza Turbo kies? Dan is het ook verstandig om te weten dat ik ook zo tekenen voor een non-turboversie van deze auto. De oer-Impreza is een evergreen. Maar hé: als het budget tot tien mille rijkt, doe mij dan maar meteen een Turbo: kijk 'm daar nou staan met die stoere aquariumlampen...

Waarom deze: Vind maar eens een onbezoedelde Impreza Turbo uit de eerste jaren. Veelal zijn er ooit in de handen van de verkeerde terechtgekomen die het niet zo nauw namen met de originaliteit. Zo op de foto's te oordelen ziet deze er nog piekfijn uit. De flinke kilometerstand is eveneens een geruststelling: dat maakt dat het geen bewaarexemplaar is, maar gewoon een auto om onbekommerd mee te rijden.

Minpuntjes: De aanbieder weet wat –ie in huis heeft, want de vraagprijs is fors als je leeftijd en kilometerstand in aanmerking neemt. Maar als er een sluitende onderhoudshistorie bij zit, is dat niet iets om je zorgen om te maken en zal –ie het misschien best waard zijn. Zeuren over het brandstofverbruik zou ik flauw vinden – want een litertje benzine kost bijna niks meer vandaag de dag. Verder staat de auto in Apeldoorn. Als je daar een auto koopt, is extra oplettendheid gewenst want niet alle occasionbedrijven daar hebben een zuivere naam – maar over deze aanbieder hebben we geen slechte ervaringen kunnen vinden.

​__________________________________________


Cornelis Kit
Merk en model: Volvo S40 T5
Bouwjaar: 2004
Kilometerstand: 195.007
Vraagprijs: 7.400 euro
Vermogen: 220 pk
Verbruik: 8,7 l/100 km
Mrb: 180- 205 euro per kwartaal

Wat is het: De dikste S40 die er bij de introductie van dit model in 2004 in de prijslijst stond. De vijfcilinder turbomotor is goed voor 220 pk en van 1.500 tot 4.800 tpm 320 Nm. Potenter dan de toen net nieuwe Golf GTI, alleen dan verpakt als royale reismachine. Wolf in schaapskleren.

Waarom deze: Met z'n mooie Ruby Red pearl-lak maakt de auto een enigszins ingetogen indruk. De Exclusive-uitvoering was de meest complete. Enne, volgens de aanwezige boekjes heeft-ie onlangs nog z'n laatste reguliere beurt gehad.

Minpuntjes: Eigenlijk niks. Nou ja, als ik iets moet verzinnen: de R-wielen zijn niet origineel. Maar ze staan 'm prima. Dus zeg het maar…

Welke redacteur heeft volgens jou de beste keuze gemaakt? Laat het weten in een reactie en laat je stem ook horen in de poll (alleen op de website, niet in de app).

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.