Redactie Raadt Aan: Blauwe hothatch!

Ford Focus RS 2003
Ford Focus RS 2003Ford Focus RS 2003Renault Clio RS GordiniRenault Clio RS GordiniRenault Clio RS GordiniBMW 1-serie 130i M-sport Redactie Raadt AanBMW 1-serie 130i M-sport Redactie Raadt AanBMW 1-serie 130i M-sport Redactie Raadt AanRenault Mégane RSRenault Mégane RSRenault Mégane RSOpel Astra OPCOpel Astra OPCOpel Astra OPC
Deze editie van de Redactie Raadt Aan staat in het teken van de blauwe hot hatch!

Deze week stond in het teken van de onthulling van twee heerlijke hot hatches: de Opel Corsa OPC en de nieuwe Ford Focus RS.

Beide auto's werden getoond in een blauwe kleur, respectievelijk OPC-blue en RS-blue. Een thema voor de Redactie Raadt Aan was dus snel gevonden: een hot hatch in een blauwe kleur, en omdat het om een Corsa en een Focus gaat, zijn zowel inzendingen uit het B- als het C-segment toegestaan.

Aanvullende eisen (om zo fraai mogelijke auto's te kunnen kiezen): de auto moet uit deze eeuw komen en moet een benzinemotor hebben met een vermogen van 200 pk of meer. Het budget is 20.000 euro, ruim genoeg om heerlijk virtueel te winkelen.

De eisen voor deze week op een rijtje:
Budget: tot 20.000 euro
Bouwjaar: 2000-jonger
Type auto: blauwe hot hatch uit het B- of C-segment
Type motor: benzine
Vermogen: 200 pk of meer
Kilometerstand: maakt niet uit

Michiel Willebrands
Merk en model: Ford Focus RS (foto's 1, 2 en 3)
Bouwjaar: 2003
Kilometerstand: 96.746 km
Vraagprijs: 11.950 euro
Vermogen: 215 pk
Verbruik: 10,1 l/100 km
Mrb: 158-180 euro per kwartaal
Wat is het: De allereerste Ford Focus RS, in beperkte oplage gebouwd en wat mij betreft de meest pure hot hatch die ooit is gemaakt. Nét wat dikker dan een gewone Focus, niet te opzichtig bespoilerd, stoere vijfspaakswielen en gespoten in de enige juiste kleur: Imperial Blue. Het was overigens ook de enige kleur waarin-ie verkrijgbaar was, maar dit terzijde. Onder de kap ligt een 2,0-liter turbo viercilinder met 215 pk, die z'n krachten via een handgeschakelde vijfbak en Quaife-differentieel loslaat op de voorwielen. Ik herinner me nog goed hoeveel grip dit ding had! En dan dat lekker minimalistische interieur met Sparco-kuipjes en een alu pookknop. Geen overbodige poespas; zo hoort een heetgebakerde hatchback te zijn.
Waarom deze: Hij ziet er strak en onbedorven uit, heeft minder dan een ton op de klok, is voorzien van een nieuwe distributieriem en alle boekjes zijn aanwezig.
Minpuntjes: Het saaie dashboard. Verder had deze RS nog wel wat meer pk's mogen hebben. Met 215 stuks is het zeker geen stakker, maar als het er, pak 'm beet, 35 meer waren geweest, had je zéker rondjes om iedereen heen gereden!

Marco Gorter
Merk en model:Renault Clio RS Gordini (foto's 4, 5 en 6)
Vraagprijs: 16.950 euro
Vermogen: 201 pk
Verbruik: 8,2 l/100 km
Mrb: 137-156 euro per kwartaal
Wat is het: De hoogste concentratie fun per strekkende meter. Serieus, de anderen gaan jullie lastigvallen met enorme hoeveelheden pk's, turbo's, sperdifferentiëlen en allerlei andere zaken die even geniaal als overbodig zijn - zeker op de openbare weg. Maar dit monstertje kun je daar helemaal uitwringen zonder je rijbewijs op het spel te zetten. En ik kan uit ervaring melden dat er maar weinig auto's bestaan die je daar meer voor belonen dan deze tot het uiterste getergde, atmosferische tweeliter zestienklepper.
Waarom deze: Wegens blauw met witte wielen. Misschien dat er diep vanbinnen een petje in me schuilt, maar ik vind het een enorm lekker karretje om te zien. Bovendien zit er een Akrapovic-uitlaat onder. Wat super is. Want als de naald van de toerenteller eenmaal voorbij de 6 gaat, barst de bom sowieso al, en met een knal-piep eronder natuurlijk helemáál.
Minpuntjes: De zitpositie is wat aan de hoge kant, zeker voor zo'n sportief ding. Ik meen me verder te herinneren dat het toerental bij 120 km/h erg hoog is. En met een herrie-uitlaat eronder zou dat weleens een beetje vervelend kunnen worden op de lange termijn. Maar hé: VRRRROOOOOAAAARRRRR!

Lars Krijgsman
Merk en model: BMW 130i M-Sport Cup Edition (foto's 7, 8 en 9)
Bouwjaar: 2005
Kilometerstand: 97.230 km
Vraagprijs: 15.950 euro
Vermogen: 265 pk
Verbruik: 9,2/100 km
Mrb: 158-180 euro per kwartaal
Wat is het: Niet de eerste auto waar je aan denkt in de categorie hot hatch, maar deze 1-serie is wat mij betreft de ultieme rappe hatchback. Onder de kap ligt een 3,0-liter zes-in-lijn met 265 pk en 315 Nm. Als enige van het stel is het een achterwielaandrijver, en stiekem is dat - zeker gecombineerd met BMW's messcherpte weggedrag - nagenoeg ultiem in deze categorie. Wie haast heeft, bereikt in slechts 6,1 seconden de 100 km/h en z'n top ligt - begrensd - op 250 km/h.
Waarom deze: De dikste versie van de 1-serie is watervlug en oogt stukken stijlvoller dan de overige - veelal met spoilers behangen - hothatches. Wat deze zo top maakt? Hij is Le Mans-blauw, heeft een prachtige set lichtmetaal en is zowel vanbinnen als vanbuiten subtiel aangekleed met een M-pakket. Ook een straffer M-onderstel is van de partij. Bovendien zit -ie kneiterdik in de spullen: xenon, half-leren sportstoelen, een schuif/-kanteldak, klimaatregeling en ga zo maar door. Marineren in weelde in een vliegensvlugge maar toch gedistingeerde premium-hatchback die bovendien nog geen ton heeft gelopen!
Minpuntjes: ​Tja, onderhoud is niet al te goedkoop en ook de verzekering zal niet zo voordelig uitpakken. Ook z'n hangbuikje moet je sympathiek vinden.

Alexander Inia
Merk en model:Renault Mégane RS (foto's 10 en 11, foto 12 is van andere Mégane RS)
Bouwjaar: 2010
Kilometerstand: 98.254 km
Vraagprijs: 18.900 euro
Vermogen: 250 pk
Verbruik: 8,4 l/100 km
Mrb: 180-205 euro per kwartaal
Wat is het? De eerste Renault Mégane RS van de huidige generatie in een bijzonder fraaie blauwe kleur, die behoorlijk zeldzaam is. Heeft op papier 250 pk, maar in de praktijk blijken dat er vaak meer te zijn, blijkt uit diverse rollenbanktests ... Belangrijkste concurrenten waren de Volkswagen Scirocco R, Opel Astra OPC (hallo, Roland!) en Ford Focus RS II.
Waarom deze? Alles klopt gewoon aan de Mégane RS. Het fantastische onderstel, het sportstuur met 'racestreep' bovenop, de gele toerenteller, gekleurde gordels, de explosieve acceleratie ... Maar vooral het feit dat de RS echt speciaal voelt. Elke keer dat je naar de auto toeloopt, instapt en start, voelt het bijzonder. En de GT3 onder de hot hatches wordt steeds betaalbaarder.
Minpuntjes: Deze occasion heeft helaas niet de briljante Recaro-stoelen waar ik zulke goede herinneringen aan heb. Het dashboard is niet het fraaiste uit het segment en - eerlijk is eerlijk - de RS heeft een behoorlijk hard onderstel. En ja, de motor kan qua geluid niet in de schaduw staan van de machtige vijfcilinder uit de Focus RS II. Maar dat zijn meer puntjes die ik aanstip omdat ik hier toch iets moet noemen, dan dat ik de Mégane RS om deze redenen echt zou laten staan.

Roland Tameling
Merk en model: Opel Astra OPC (foto's 13, 14 en 15)
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 54.804 km
Vraagprijs: 15.800 euro
Vermogen: 240 pk
Verbruik: 9,2 l/100 km
Mrb: 158-180 euro per kwartaal
Wat is het? De bruutste C-segment hot hatch van zijn tijd. Weliswaar met minder pk's dan sommige concurrenten in deze zoektocht, maar dit zijn de meest spectaculaire 240 paardenkrachten die ik in 2008 onder mijn rechtervoet heb gehad. De eerste indruk van de OPC was verpletterend, omdat het ding verschrikkelijk heftig is. Hij sist, hij brult, hij sleurt als een bezetene en is veel scherper dan je verwacht van een Opel. Wat een gruwelijk gave auto, die met liefde bochten verslindt en zijn wieltjes net zo graag in de lucht gooit (vraag dat maar aan collega Stéphan). En blauw is OPC, dus dit móést hem worden!
Waarom deze? Omdat dit de minst gepolijste van het stel is. Een Mazda 3 MPS is snel, een Golf R32 klinkt gaaf, een Mégane RS stuurt als een dolle, maar het zijn allemaal brave borsten in vergelijking met de OPC. Het karakter van de opgefokte viercilinder turbo is niet zo heel geciviliseerd, maar dat maakt deze OPC juist zo onwijs gaaf: als die motor eenmaal in actie komt, verschijnt het kippenvel op je rug net zo snel als het rubber van je voorbanden af spettert. Een ruwe diamant, en zo hoort een hete hatchback te zijn.
Minpuntjes: Er kunnen nauwelijks kinderen mee. En de bagage voor dat weekendje weg is ook lastig. Bovendien kan er door die centrale regenpijp in de achterbumper geen Boedelbak achter. De pijn, mensen … Maar serieus: veel verder dan dat kom ik niet. Ach, en lekker boeiend ook. Hallo: er staat een OPC voor je deur!

Wie heeft de leukste en mooiste blauwe hot hatch gekozen? Laat het weten in een reactie en vergeet niet te stemmen via de poll aan de rechterkant van de pagina!

Lezersreacties (117)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.