RAI wil weer kilometerheffing-discussie
'Eerdergenoemde bezwaren spelen minder'
Het omstreden onderwerp is door het huidige kabinet in de koelkast gezet. ''Wij vinden het belangrijk dat de ban van het onderwerp wordt gehaald nu de verkiezingen voor de Tweede Kamer er weer aankomen", zegt woordvoerder Cees Boutens.
RAI wil de discussie samen met andere voorstanders van kilometerheffing, zoals de ANWB en milieuorganisaties, nieuw leven inblazen. Eerdere vaak genoemde bezwaren spelen volgens de organisatie nu mogelijk minder. Zo zijn mensen inmiddels door de opkomst van smartphones meer gewend aan het opgeven van privacy in ruil voor diensten.
Afstand
Bij een kilometerheffing moeten automobilisten belasting betalen naar gelang de afstand die ze rijden. Via de kastjes in auto's zou het ook mogelijk zijn om het rijgedrag van mensen meer in de gaten te houden. Zo kan de heffing worden ingezet om rijden op drukke wegen in de spits te ontmoedigen.
De ANWB zegt in een reactie ervoor open te staan om het gesprek weer aan te gaan en alle voor- en nadelen goed in kaart te brengen. Volgens de belangenbehartiger is het daarbij wel belangrijk om ook de mening van de automobilist zelf te peilen.
Milieudefensie laat weten het hernieuwde pleidooi van RAI te steunen. ''Heel goed dat de kilometerheffing weer als optie op tafel komt. Een stevige kilometerheffing is een van de effectiefste maatregelen die de overheid kan nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren, blijkt uit onderzoek. Dat geldt vooral wanneer voor de smerigste auto's een hoger tarief geldt."
Dit onderwerp keert al jaren regelmatig terug op de politieke agenda. Het eerste bericht over dit onderwerp op deze site stamt uit 2007, toen de invoering ervan overigens onvermijdelijk leek. Omdat de invoering ervan tot veel discussie leidde en enorme kosten en risico's met zich meebracht werd het project in 2010 op de lange baan geschoven. Die discussie haalde overigens ook AutoWeek.nl: we wijdden een 'On Topic' aan het onderwerp.