RAI Vereniging vecht Kwikfit met succes aan

Claims omtrent Merkbeurt onjuist

Klokje rond BMW 525tds Touring
RAI Vereniging heeft de reclames rondom Kwikfits 'Merkbeurt' met succes aangevochten. De brancheorganisatie vindt de uitingen van de fastfitter misleidend en daar geeft Kwikfit nu gehoor aan.

De Kwikfit Merkbeurt is een onderhoudsbeurt die volgens Kwikfit 'precies' is afgestemd op wat door de fabrikant van een specifieke auto wordt voorgeschreven. Reguliere onderhoudsbeurten van de garageketen worden afgewerkt volgens een standaard servicemenu dat voor ieder auto hetzelfde is. RAI Vereniging heeft geen moeite met de inhoud van het concept, maar wel met de reclame-uitingen die Kwikfit gebruikte bij de lancering van het product.

Door de merknamen van autofabrikanten te combineren met het woord 'onderhoudsbeurt' zou Kwikfit volgens de brancheorganisatie ten onrechte de suggestie wekken dat het hier om exact dezelfde onderhoudsbeurt gaat als bij de merkdealer. Ook de claim dat de Merkbeurt 'altijd 30 procent goedkoper' is dan bij de dealer, is volgens RAI niet juist. Na eerdere klachten over deze claims paste Kwikfit laatstgenoemde uiting aan naar 'tot 30 procent', maar omdat ook dat niet aantoonbaar is wordt er nu helemaal geen uitlating meer gedaan over de prijs. Wijnand de Geus van RAI Vereniging is tevreden: "Concurrentie tussen het merkkanaal en fastfitters is prima, maar er moet wel eerlijk worden gecommuniceerd"

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.