Prototypes Golf I die je niet eerder zag

40 jaar Volkswagen Golf
40 jaar Volkswagen Golf40 jaar Volkswagen Golf40 jaar Volkswagen Golf40 jaar Volkswagen Golf40 jaar Volkswagen Golf
Volkswagen heeft wat weetjes uit de oude doos gehaald, en tegelijkertijd prototypes laten zien in de aanloop naar de eerste generatie Golf. Want ja, die bestaat 40 jaar en dat moet gevierd worden.

De eerste Golf zag in 1974 het levenslicht en inmiddels zijn we aan de zevende generatie toe. Hele volksstammen zijn in de - aanvankelijk zeer compacte - Golf van A naar B gereden. Dat hij hoog in de verkooplijsten staat, wil natuurlijk niet zeggen dat iedere generatie alleen maar fans had. Er lijken slechts twee mogelijkheden te zijn: je houdt van de Golf, of je bent sterk anti de Duitse C-segmenter geöriënteerd. Waar je hart ook ligt, deze zeven feitjes zijn gewoonweg 'geinig om te weten'.

1. Al in de jaren zestig begon Volkswagen met het werken aan een opvolger van de immens populaire Kever. Niet alleen bij Volkswagen zelf staken ze de koppen bij elkaar, ook de zustermerken deden mee met de brainstorm. Porsche dacht origineel te zijn, en kwam met het idee voor een snelle hatchback met een motor onder de achterbank (foto 1). Dat werd hem dus niet, getuige de Golf 1. Het winnende concept was afkomstig van Audi: een voorwielaandrijver met een dwarsgeplaatste, watergekoelde motor voorin.

2. Dat er een watergekoelde motor werd gebruikt, wilde niet zeggen dat er niet aan iets anders werd gedacht. Er is namelijk serieus over nagedacht om de luchtgekoelde boxermotor uit de Kever voor in de Golf te leggen. In 1969 (foto 2) is er zelfs een prototype met deze configuratie gemaakt. Redenen? Die boxermotor had zich al tientallen jaren bewezen als een bijzonder betrouwbaar blok. Het productiestadium heeft het plan echter nooit bereikt.

3. De eerste Golf was voor z'n tijd een lekker modern ding. Toch had de Golf I nog moderner kunnen zijn als de ontwerpers hun zin hadden gekregen. De designafdeling had namelijk vierkante koplampen - destijds waren hoekige lijnen niet vanzelfsprekend - voor de Golf 1 gepland (foto 3). Volkswagen koos toch voor weinig vernieuwende ronde exemplaren, die goedkoper te produceren zouden zijn.

4. Het ontwerp voor een auto schud je niet zomaar uit je mouw. Aan het tekenen van een nieuwe Golf werken - net als bij andere belangrijke automerken - doorgaans zo'n twintig ontwerpers mee. Ontwerper Walter de'Silva zei eens over het tekenen van de Golf VII dat hij nooit iets moeilijkers had gedaan. Een opmerkelijke uitspraak voor de man die onder andere de Alfa Romeo 147, 156, 166, Audi R8, de Lamborghini Miura Concept en de Egoista op z'n naam heeft staan.

5. Diesels zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. Wie voordelig wil bijtellen of veel kilometers maakt, gaat tegenwoordig voor elektrisch, hybride of diesel, maar vroeger was ook de zelfontbrander geen vanzelfsprekendheid, zeker niet in compacte auto's. In 1982 was de Golf de eerste in het C-segment met een turbodiesel onder de kap. Een start-stopsysteem en een schakelindicator iets van de laatste jaren? De Golf Formel E had het al in de vroege jaren 80.

6. Toen in grote delen van de wereld al de zesde generatie van de Golf rondreed, werd in Zuid-Afrika tot en met 2009 nog doodleuk de Golf I als CitiGolf in elkaar geschroefd. Met een gemoderniseerd dashboard, een gewijzigd neusje en aangepaste achterlichten werden er nog duizenden per jaar verkocht.

7. De E-Golf is nieuw, maar heus niet de eerste elektro-Golf. In 1976 bestond de Citystromer al en ook van de Golf II verscheen een elektrische variant. Deze heeft zelfs op het circuit z'n kunsten vertoond.

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (73)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.