Prinsjesdag: oldtimers en 4% bijtelling EV's!

Good Vibrations oldtimer meeting
Prinsjesdag brengt eindelijk definitief duidelijkheid over de oldtimerbelastingen en de accijnzen voor diesel en lpg. Minstens zo belangrijk: er komt definitief een bijtellingsdifferentiatie voor auto's met een CO2-uitstoot van 49 g/km of minder.

In het Belastingplan van het kabinet staat definitef de oldtimerregeling zoals die eerder dit jaar al werd voorgesteld. Dat wil zeggen dat vanaf 2014 oldtimers van 40 jaar of ouder vrijgesteld blijven van wegenbelasting. Bezitters van nieuwere personenauto's met dieselmotor of lpg-installatie moeten volledige wegenbelasting betalen.

Er komt een overgangsregeling voor de bezitters van personen- of bestelauto's op benzine, motorrijwielen, bussen en vrachtauto's die op 1 januari 2014 26 jaar of ouder zijn maar nog geen 40 jaar. Deze voertuigen komen in aanmerking voor een kwarttarief in de motorrijtuigenbelasting over het gehele kalenderjaar met een maximum van 120 euro per jaar. Dat is onder voorwaarde dat er in januari, februari en maart niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.

De Belastingdienst zal elk jaar de houder van een in aanmerking komend voertuig in het vierde kwartaal benaderen of hij gebruik wil maken van de regeling.

Accijnzen

De accijns op diesel gaat met drie cent per liter omhoog, die op lpg zelfs met zeven cent per liter. Deze verhogingen staan los van de jaarlijkse inflatiecorrectie.

In de regels voor accijnzen wordt wel een nieuwe regeling opgenomen voor gedeeltelijke teruggaaf van accijns voor vloeibaar gemaakt biogas, vloeibaar gemaakt aardgas en vloeibaar gemaakt methaan (gezamenlijk LNG genoemd). Van 2014 tot en met 2018 bedraagt deze teruggaaf 125 euro per duizend kilo LNG, zonder toepassing van de jaarlijkse inflatiecorrectie.

Vier procent bijtelling volledig elektrische auto's

In een separate brief van staatssecretaris Weekers aan de Kamer kondigt hij een definitieve splitsing voor bijtelling aan. Het gaat om een bijtellingstarief van vier procent voor volledig elektrische auto's en dus een tarief van zeven procent voor de auto's met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 49 g/km.

De vrijstelling voor BPM geldt in 2014 alleen nog voor diesels met een CO2-uitstoot van 85 g/km of lager, voor overige auto's ligt die waarde op 88 g/km of lager. Per 1 januari 2014 zijn alleen nog auto's met een CO2-uitstoot van 50 g/km of lager wegenbelastingvrij.

De staatssecretaris meldt in de afzonderlijk verstuurde brief volgens Auto en Fiscus ook dat hij voornems is om het Belastingplan in 2014 zo te wijzigen dat de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en de VAMIL vanaf 2014 niet zal gelden voor personenauto's. De milieu-investeringsaftrek zal vooral worden gericht op (semi-) elektrische auto's.

De Tweede Kamer stemt medio november over de plannen, de Eerste Kamer in de tweede helft van december.

'Meer differentiatie gewenst'

Bart van Thienen van Nissan Nederland, door de Leaf één van de grootste EV-leveranciers in Nederland, is grotendeels tevreden over de plannen: "Dat er toch een differentiatie voor bijtelling van EV's en Plug-in hybrides komt, juichen wij absoluut toe. Ook het feit dat de overheid bij de subsidieregelingen onderscheid gaat maken, vind ik positief."

Van Thienen vervolgt: "We vinden het alleen jammer dat het verschil tussen volledig elektrisch en de diverse plug-in hybrides slechts drie procent is. We gaat de komende tijd nog flink lobbyen om de differentiatie tussen beide categorieën zeer zuinige auto's te vergroten."

Bovag: 'onder voorbehoud tevreden over bijtelling EV's'

Bovag-woordvoerder Paul de Waal is voor een deel blij met het Belastingplan: "Het is goed nieuws dat de bijtelling voor volledig elektrische auto's naar vier procent gaat. En dat de overheid een eind maakt aan het misbruik van de oldtimerregeling, juichen wij ook toe. Wel vinden we het jammer dat een deel van de liefhebbers toch door deze maatregel wordt geraakt."

De Waal plaatst meer kanttekeningen bij het Prinsjesdag-nieuws: "We hebben nog een voorbehoud voor onze blijdschap om de vier procent bijtelling: dat kost natuurlijk geld en dat moet ergens anders vandaan komen. We moeten nog zien waar Weekers gaat bezuinigen voor we ons definitieve oordeel kunnen geven."

De verhogingen voor accijnzen zijn de Bovag een doorn in het oog: "We vinden de forse accijnsverhogingen onverantwoord. Ze zullen nog meer een 'dieselvlucht' van de transportsector naar het buitenland veroorzaken. En vergeet niet: mensen halen dan niet alleen brandstof, ze gaan ook winkelen voor andere goederen bij de supermarkten in de buurt van de pomp. We zitten nu op een kantelpunt en elke accijnsverhoging heeft grote gevolgen."

Lezersreacties (118)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.