Primeur: we reden de Mitsubishi Eclipse

Mitsubishi Eclipse GT
Mitsubishi Eclipse GTMitsubishi Eclipse GTMitsubishi Eclipse GTMitsubishi Eclipse GTMitsubishi Eclipse GT
De Mitsubishi Eclipse is eerder dan gepland dit voorjaar op de Amerikaanse markt verschenen en de kans is groot dat hij ook naar Europa komt. AutoWeek ging als eerste Europeaan op stap met de nieuwe sportcoupé.
De Mitsubishi Eclipse is eerder dan gepland dit voorjaar op de Amerikaanse markt verschenen en de kans is aanwezig dat hij ook naar Europa komt. AutoWeek ging als eerste Europeaan op stap met de nieuwe sportcoupé, waarvan vooral de tweede generatie destijds populair was.
Dank zij een vlekkeloze start van de productie van de Eclipse, heeft Mitsubishi de vierde generatie weken eerder op de Amerikaanse markt gebracht dan het oorspronkelijke plan was. De vierde generatie van de Eclipse werd in januari op de Detroit Auto Show onthuld en de reacties van pers en publiek waren ronduit enthousiast. Daarom zijn de verwachtingen in Amerika hoog gespannen.
Hoewel de auto is ontwikkeld in en wordt gebouwd in de Verenigde Staten, is het niet ondenkbaar dat hij naar Europa zal worden geëxporteerd. Er zijn tal van Europese distributeurs die op de Eclipse azen, al was het alleen maar om het imago van Mitsubishi te kunnen oppoetsen. Met voorop onze eigen Mitsubishi Motor Sales Nederland. Directeur Martin van Vugt had ons op de RAI al toegefluisterd dat hij zóóóó graag zou willen hij dat de Eclipse hier zou kunnen gaan voeren... Tijdens de introductie van de nieuwe sportcoupé in Amerika bleek dat die wens misschien wel kan worden ingewilligd.
Hoewel de Eclipse hier natuurlijk nooit in dezelfde aantallen verkocht zal kunnen worden als de intussen steeds populairder wordende Colt, Grandis en Outlander.  Van Vugt verwacht er op jaarbasis dan zo'n 300 exemplaren van te verkopen: "Op voorwaarde dat de prijs echt goed is, liever 40.000 euro dan 45.000 euro."

Breed
De  De Eclipse staat op het PS-platform waarop in de Amerikaanse fabriek ook de nieuwe Galant en de Endeavor SUV worden gebouwd. Het is anderhalve cm langer (2,58 m) dan dat van de vorige versie, terwijl alle buitenmaten van de nieuwe sportwagen ook zijn gegroeid. Lengte, breedte en hoogte zijn met respectievelijk 7,5 cm, 8,5 cm en 4,8 cm toegenomen tot 4,57/1,84/1,36 m. Een grotere spoorbreedte en kortere overhang vóór dragen bij aan een agressief voorkomen.
De ontwerpers van Mitsubishi's Californische designstudio hadden al met de Concept-E, die in 2004 in Detroit werd onthuld, een indruk gegeven hoe de nieuwe Eclipse zou worden. Maar de lijnen doen ook veel denken aan de tweede generatie van de sportwagen die van 1995 tot 1999 op de markt was en als meest verkochte model te boek staat.
Met de atletische vormen is de Eclipse een opvallende verschijning. Hij heeft een brede neus en een laaggeplaatste luchtinlaat, brede heupen en een glazen spoiler die in de kofferklep is geïntegreerd en een optische verbinding vormt tussen de twee LED-achterlichten. Die laatste worden trouwens net als de spoiler geaccentueerd door het gebruik van chroom onder het glas.
De cockpit is net zo uitnodigend als het exterieur. Onze testauto was uitgerust met een vrolijke oranje/antraciet combinatie. Kies je voor blauwe lak, dan krijg je in de Avant Garde uitvoering een combinatie met hardblauw. Minder uitbundig kan ook: donkergrijze Techno Sport- of lichtere Hi-Q-bekleding.
Als je achter het stuur van de Eclipse stapt, blijken de sportief ogende stoelen een stevig zitcomfort te bieden en later ook uitstekende zijdelingse steun. Jammer dat de buitenspiegels te dichtbij staan. Je kunt er alleen in kijken door je hoofd echt te draaien.
De Eclipse weegt 1.619 kg en dat is voor een sportwagen best veel. Toch is het vermogen van 263 pk van de 3,8-liter V6 in de GT voldoende om hem een sportief karakter te geven, maar belangrijker nog is zijn grote koppel van 353 Nm. De GS-basisversie heeft een 162 pk sterke 2,4-liter viercilinder, maar daarvan vragen we ons af of die wel in staat is sportief rijplezier te bieden.
De V6 laat in ieder geval merken dat zijn koppel over een breed toerenbereik beschikbaar is. Tijdens het kruisen in '4' bij lagere toerentallen is 't niet meteen noodzakelijk om onmiddellijk terug te schakelen als je plotseling haast krijgt. De motor reageert dan nog steeds goed op het gaspedaal. De nieuwe V6 presteert in ieder geval uiterst beschaafd, al is hij – als je eenmaal accelereert – heus wel agressief. Daarbij komt de zesbak met zijn korte schakelwegen dan wel weer van pas. De Eclipse GT sprint in zes tellen naar 100 km/h.
Van een redelijk zware auto met voorwielaandrijving en een gewichtsverdeling van 60 procent vóór en 40 achter,  kan je op je vingers natellen dat hij wat onderstuurd is als je hem de sporen geeft. Maar wie niet al te agressief gas geeft, kan zijn of haar sportieve aspiraties wel kwijt op bochtige trajecten. Hij lijkt er dan trouwens meer plezier in te krijgen en dankzij het ontbreken van een tractiecontrolesysteem, kan je de auto met wat overstuur door de bochten loodsen.
De Eclipse heeft rondom geventileerde schijfremmen, ABS en EBD. Voor De GS wordt hetzelfde systeem gebruikt, maar dan met massieve schijven vóór.
Mitsubishie heeft met deze nieuwe versie een aantrekkelijk ogende coupé met sportieve rijkwaliteiten en een geciviliseerd karakter voor het dagelijks gebruik neergezet. Een auto die uitstekend geschikt is voor het dagelijks verkeer in ons land. Hij heeft genoeg karakter, ziet er fantastisch uit, maar mist de agressiviteit of het bijzondere interieur van een 350Z. We zijn benieuwd of hij de oversteek zal maken.

Een uitgebreide rij-impressie staat in AutoWeek 29 van 13 juli.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.