PRAKTISCH ELEKTRISCH (2): Accupakket
Verschillende fabrikanten bieden de mogelijkheid tot aanschaf van een elektrische auto. Uiteraard hoort daar een batterijpakket bij dat de elektromotoren van kracht voorziet. Sommige fabrikanten kiezen ervoor om dit accupakket bij de aankoop van de auto over te dragen aan de koper, terwijl andere fabrikanten kiezen voor een leaseconstructie van het accupakket. Aan beide opties kleven zowel voor- als nadelen.
Nissan kiest er bij de Leaf voor om het accupakket bij de prijs in te doen. Dat betekent dat u na aankoop van de auto ook eigenaar bent van het accupakket. Zo komt u niet voor onverwachte kosten te staan bij aanschaf en bent u niet verplicht om periodiek geld over te moeten maken. Renault biedt bij de aankoop van de nieuwe Fluence straks het accupakket in een aparte leaseconstructie onder te brengen. Dat betekent dus dat u een contract afsluit met Renault en periodiek geld moet betalen om het accupakket te mogen gebruiken.
Onderhoud
Wellicht lijkt het alsof het kopen van de accu's gunstiger is dan het leasen ervan, maar dat is niet per se het geval. Het voordeel van de leaseconstructie is namelijk dat u niet verantwoordelijk voor het accupakket. Onderhoud aan het batterijpakket is dus niet voor uw rekening, en mochten er problemen voorkomen, dan kunt u het bedrijf dat u de accu's 'verhuurt' inschakelen. Zij moeten dan zorgen dat het probleem voor u opgelost wordt, desnoods door u een nieuw accupakket aan te bieden.
Ook is de techniek voor elektrische auto's nog volop in ontwikkeling, dus het zou zomaar kunnen zijn dat de accutechnologie van nu, over vijf jaar achterhaald is. Met een leaseconstructie zit u niet vast aan technologie waar u straks misschien niets meer aan heeft. Leasen kost dus meer geld, maar biedt u ook meer zekerheden.