Praktijkverbruik Peugeot 205: is er wel vooruitgang?
Jubileum reden voor feest en kritische blik
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
Dit jaar viert de Peugeot 205 zijn veertigjarig bestaan. Naast een zelfbenoemd sterk nummer bleek de 205 ook absoluut succesvol, met ruim vijf miljoen (!) geproduceerde exemplaren. Of de verbruikscijfers ook zo sterk zijn? We slaan de AutoWeek Verbruiksmonitor erop na.
We zien het regelmatig: lezers die het verbruik van moderne auto’s op opvallende wijze van commentaar voorzien. Het format van zo’n reactie is ongeveer als volgt: “Met mijn (vul model in) reed ik in (vul een lang vervlogen jaartal in) al zuiniger, wat nou vooruitgang!” Is het rancune, of hebben ze stiekem gelijk? We gaan het experiment aan met dit sterke nummer.
Verbruik Peugeot 205 1.4 Génération
In de Verbruiksmonitor is vooral de 205 Génération (Zjénérasjon, niet Dzjenereesjun) goed vertegenwoordigd. Het gaat hier om de laatste serie, die verkrijgbaar was tussen 1996 en 1999. Onder de kap lag meestal een 1,4-liter benzinemotor met 75 pk, al was-ie er ook met een 1.8 diesel.
Het gemiddelde benzineverbruik van de vijftien 1.4 Génération-rijders bedraagt 1 op 16,9 (5,9 l/100 km). Het laagste verbruik is zelfs 1 op 19,9 (5,03 l/100 km), bepaald op basis van 20.028 kilometer. De ongunstigste waarde is 1 op 12,1 (8,3 l/100 km). De eigenaar van dit exemplaar reed zo’n 11.000 kilometer in ongeveer anderhalf jaar tijd: het zijn vermoedelijk veel korte ritjes die het verbruik geen goed doen.
De op één na slechtste waarde is 1 op 15,4 (6,5 l/100 km), gerealiseerd door een bestuurder die eveneens een beperkt aantal kilometers per jaar rijdt. De stelling dat je met ‘n 205 1.4 eigenlijk altijd wel 1 op 15 of beter scoort durven we daardoor wel aan.
Verbruik 205 1.1
Iets ouder is de Peugeot 205 1.1, waarvan we exemplaren tussen 1990 en 1994 in de Verbruiksmonitor spotten. Het gemiddelde verbruik van deze auto’s is met 1 op 16,5 (6,1 l/100 km) net iets minder gunstig dan dat van de modernere 1.4. Of dit komt door de oudere motortechniek of doordat het blokje met 55 pk - later 60 - harder moet werken blijft gissen.
In dit geval hebben we te maken met een gedeelde eerste zuinigheidsprijs. Twee rijders realiseerden een verbruik van 1 op 19,2 (5,2 l/100 km). De eerste hield de meting helaas maar een maandje vol, maar de tweede rijder laat zien dat het écht kan. Het eerste tankbonnetje van deze zuinigheidskoning stamt uit 2020 en het verbruik wordt tot de dag van vandaag bijgehouden. De onzuinigste 205 1.1-rijder? Die scoorde met 1 op 14,5 (6,9 l/100 km) nog altijd niet onaardig.
Hebben de critici gelijk?
Daar lijkt het in dit geval wel op. Het gemiddelde praktijkverbruik van de 205 1.4 Génération komt namelijk exact overeen met dat van de vorige generatie Peugeot 208 1.2 PureTech 82. Zoeken we de nuance op, dan zijn de verschillen tussen beide auto’s aanzienlijk. Zo weegt de 205 830 kg, tegen 950 voor de 208. Ook is de 208 26 cm langer, 16,7 cm breder, 8,4 cm hoger en… 1,6 seconde trager op de sprint van 0 naar 100 km/u.
Op het gebied van – onbetwist – veiligheid en – enigszins betwistbaar – comfort staat de 208 wel op een hoger plan. En hoewel hij qua CO2-uitstoot in de praktijk niet gunstiger scoort dan zijn illustere voorganger zijn de uitlaatgassen van de nieuweling wel wat schoner. De vlieger van nostalgici gaat misschien niet altijd op, in het geval van de compacte Peugeot hebben ze in ieder geval een sterk num… eh, punt. En dat kleurt het veertigjarig jubileum van de 205 nog nét een beetje feestelijker.