Praktijkverbruik Opel Ampera: zijn tijd vooruit

Eén jaar rijden, drie keer tanken

Opel Ampera

De Opel Ampera was een van de eerste plug-in hybrides op de markt, met een volledig elektrisch rijbereik van maximaal 80 kilometer en een 1,4-liter benzinemotor die voornamelijk als range extender dient. Bij goed gebruik zou deze motor zo goed als werkeloos moeten zijn. Of dat ook in de praktijk geldt? De AutoWeek Verbruiksmonitor geeft inzicht.

We beginnen met een disclaimer. Voor de volledigheid zou je in dit artikel, naast het benzineverbruik, ook over het stroomverbruik willen lezen. Nu is het zo dat geen van de Ampera-rijders dat in de Verbruiksmonitor heeft bijgehouden, waarin we ze niet eens ongelijk kunnen geven. Eens in de zoveel tijd een tankbonnetje invoeren is te overzien, een dagelijkse laadsessie noteren levert wel erg veel rompslomp op.

Benzineverbruik Opel Ampera

We kijken dus écht naar het benzineverbruik, en dat pakt bij de Ampera gunstig uit. De veertien rijders noteren een gemiddelde van 1 op 42,9 (2,3 l/100 km). Waar we in deze rubriek onze conclusies het liefst trekken nadat gebruikers een langere periode en een grotere afstand hebben afgelegd, levert dat bij de Ampera opnieuw een uitdaging op. Zo reed de zuinigste Ampera-rijder 8.000 kilometer in ruim een  jaar tijd, terwijl het vulpistool slechts drie keer werd aangeraakt. Dat levert een gemiddeld verbruik op van 1 op 318,1 (0,31 l/100 km).

De op één na zuinigste bestuurder haalde 1 op 77,1 (1,3 l/100 km) over een afstand van 40.006 kilometer, eveneens in iets meer dan een jaar tijd. In dit geval werd er maar 17 keer getankt. De minst zuinige Ampera-rijder reed daarentegen 1 op 18,5 (5,4 l/100 km) over een afstand van 6.755 kilometer. Daarbij gaf deze aan de pech te hebben een defecte laadpaal te treffen. Ook deze Ampera ging dus braaf aan de stekker.

Eigenlijk geldt voor de Opel Ampera dat hij, net als bijna elke andere plug-in hybride, erg zuinig met brandstof kan omspringen als de auto past bij je gebruik. Als je er rekening mee houdt dat de Opel Ampera dit jaar twaalf is geworden en de plug-in hybride nu pas echt gemeengoed is, kunnen we wel concluderen: dit model was zijn tijd vooruit.

Lezersreacties (70)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.