Praktijkverbruik Nissan Micra: is z’n verbruik ook klein?
Japanse naam, Franse techniek
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
De Nissan Micra werd eind vorig jaar uit productie genomen, waardoor er onderin het Nissan-gamma een gat is ontstaan. Cross-over Juke is nu het compactste model dat de Nissan-dealer je nieuw kan leveren. Het maakt ons nieuwsgierig naar het verbruik van de Micra, wiens ‘kleine’ naam ook een bescheiden verbruik suggereert.
De voorlopig laatste generatie Micra werd in 2017 op de markt gebracht en verdween dit jaar officieel uit de Nederlandse prijslijst. Het model was in eerste instantie leverbaar met een IG-T 90 driecilinder benzinemotor, ook wel bekend als Renaults 0.9 TCe. In 2019 werd deze vervangen door de modernere 1,0-liter die eerst 100 en later 92 pk leverde. Dieselen kon ook, met de welbekende 1.5 dCi met een vermogen van 90 pk.
Verbruik Nissan Micra 0.9 IG-T
Laten we beginnen met het gemiddelde verbruik dat wordt gerealiseerd met de ‘oude’ motor. Dit blijkt 1 op 17,4 te zijn, behoorlijk gunstiger dan het gemiddelde verbruik van alle benzine-Micra’s. De zuinigste Micra-rijder is op dit verbruik van grote invloed, want met 1 op 20,9 (4,78 l/100 km) neemt hij duidelijk afstand van de op één na zuinigste rijder. We hadden graag gezien dat de zuinige rijder het verbruik wat langer had bijgehouden, want 3.118 kilometer en zeven tankbeurten houden niet over.
De op één na zuinigste rijder hield het gelukkig langer vol en noteerde 1 op 17,3 (5,8 l/100 km) na 54 tankbeurten en 28.047 kilometer. De minst gunstige waarde? Die is 1 op 15,7 (6,4 l/100 km), gemeten over een afstand van 17.644 kilometer.
Is de Micra 1.0 IG-T zuiniger?
Met de nieuwe 1,0-liter motor rijden gebruikers wat minder zuinig, namelijk gemiddeld 1 op 16,4 (6,1 l/100 km). De zuinigste rijder die een significant aantal kilometers reed scoorde 1 op 17,7 (5,6 l/100 km). Eén flinke invoerfout maakt dat dit gemeten verbruik iets hoger uitvalt dan de praktijk. De minst zuinige Micra was een variant met 100 pk, waarvan de eigenaar 1 op 13,9 (7,2 l/100 km) haalde. Helaas stopte hij de meting al na twaalf tankbeurten, we hadden graag gezien of het verbruik op termijn iets beter zou worden.
Met deze verbruikswaarden behoorde de Micra tot de middenmoot. Hij is wat zuiniger dan de Peugeot 208 PureTech 110, waarmee gebruikers gemiddeld 1 op 15,9 (6,3 l/100 km). De Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 blijkt in de praktijk spaarzamer om te springen met het dure sap.