Praktijkverbruik BMW 1-serie (2012-2019): wie niet mooi is moet zuinig zijn
Veel motoren, welke is de zuinigste?
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
Met de BMW 1-serie deed BMW het eigenlijk nooit goed. De eerste generatie werd benoemd tot ‘het hangbuikzwijn' en ook de tweede, met zijn forse koplampen, kreeg de liefhebbers in eerste instantie niet warm. De facelift maakte hem wat subtieler, maar ook wat minder uitgesproken. Gelukkig bomen we in deze rubriek niet over smaak en design, maar over meetbare zaken. Dit keer kijken we naar de tweede generatie 1-serie, leverbaar tussen 2012 en 2019.
BMW krijgt de handen wél altijd op elkaar met het brede motorenaanbod. Bij deze 1-serie ging het van een bescheiden 114i met 102 pk tot de 340 pk sterke M140i. Natuurlijk komen ook dieselliefhebbers bij BMW uitgebreid aan hun trekken. In dit artikel vinden we een mooie mix.
Verbruik BMW 116i en 118i
Bij deze motoriseringen is er een ‘catch’. Tot de facelift in 2015 waren de 114i, 116i en 118i in principe hetzelfde. Een 1,6-liter viercilinder turbo zorgde toen voor de aandrijving, afhankelijk van jouw keuze met 102, 136 of 170 pk. De 114i komt in onze verbruikscijfers niet voor, maar van de 116i en 118i krijgen we toch een aardig beeld. Na de facelift kreeg de 116i een driecilinder, waarvan we geen waarden tot onze beschikking hebben. De 118i hield dezelfde krachtbron, die hebben we dus gewoon meegenomen in onderstaande gemiddelden.
Goed, het moment suprême. Rijders van een viercilinder 1-serie halen een gezamenlijk gemiddelde van 1 op 13,8 (7,3 l/100 km). De bandbreedte is, zoals verwacht, behoorlijk groot. De zuinigste is een 116i, waarmee ruim 40.000 kilometer lang een gemiddeld verbruik van 1 op 15,7 (6,4 l/100 km) werd gerealiseerd. De gulzigste is een 118i Corporate Lease Edition, waarvan de sportieve rijder gemiddeld 1 op 11,5 (8,7 l/100 km) reed over een afstand van 122.063 kilometer.
En de 118d/120d/125d?
Natuurlijk houden ook, of juist vooral dieselrijders het verbruik bij. Net als bij de benzinemotoren geldt dat niet elke motoraanduiding altijd hetzelfde blok betreft. Zo is de 116d EfficientDynamics voorzien van een 1,6-liter diesel, terwijl de ‘gewone’ 116d een tweeliter heeft. Dat is dezelfde 2.0 als in de 118d, 120d en zelfs 125d. Er is zelfs nog een 114d geweest.
Mocht je ondanks deze motorenbrij nog niet zijn afgehaakt, dan hebben we de verbruikscijfers van deze tweeliter voor je. Gemiddeld rijden gebruikers hiermee 1 op 17,7 (5,65 l/100 km). Het beste verbruik realiseert een Belgische rijder, die 177.567 kilometer lang (!) gemiddeld 1 op 19,5 (5,1 l/100 km) wist te halen. De ongunstigste waarde over een langere tijd is 1 op 16,2 (6,2 l/100 km). Kortom, wat je ook van het design mag vinden, zeker op diesel is zo’n 1-serie wel mooi zuinig.