Porsche Taycan Turbo GT: grensverleggend sterk én snel

Koning EV?

Porsche Taycan Turbo GT
Porsche Taycan Turbo GTPorsche Taycan Turbo GTPorsche Taycan Turbo GTPorsche Taycan Turbo GTPorsche Taycan Turbo GTPorsche Taycan Turbo GTPorsche Taycan Turbo GTPorsche Taycan Turbo GTPorsche Taycan Turbo GTPorsche Taycan Turbo GT

De Porsche 911 geldt nog altijd als dé sportieve crème de la crème binnen het merk, maar de Taycan zit hem aardig op de hielen. Zeker deze; de ruim 1.100 pk sterke Porsche Taycan Turbo GT.

Highlights

  • Tot 1.108 pk sterk
  • In 2,2 seconden van 0-100 km/h
  • Sneller dan Model S Plaid op Nordschleife
  • Deze lente in Nederland

De Porsche Taycan hoort de 911 niet echt in de weg te zitten, maar doet dat vanwege zijn prestaties soms toch een beetje. Zeker de Taycan Turbo S is al bijzonder potent en maakte onder meer op de Nürburgring-Nordschleife al eens veel indruk. Nu komt Porsche echter (zoals verwacht) met een Taycan die zelfs de Turbo S doet verbleken: de Turbo GT. Achter die net iets afwijkende typenaam schuilt een wereld van verschil. De Porsche Taycan Turbo GT levert in principe al een vermogen van 789 pk en dat is meer dan de Turbo S, maar met geactiveerde launch control heb je zelfs 1.034 pk tot je beschikking. Dan is de koek nóg niet op, want met overboost kun je het vermogen hooguit gedurende twee seconden opschroeven tot 1.108 pk. Het maximum koppel bedraagt 1.340 Nm.

Krankzinnig veel vermogen, maar wat heb je eraan? Nou, het zorgt er onder meer voor dat de Taycan Turbo GT in slechts 2,3 seconden van 0 naar 100 km/h schiet. Met het optionele Weissach-pakket gaat dat nog wat omlaag naar 2,2 seconden en dat is twee tienden sneller dan met de Turbo S. Van 0 naar 200 km/h heb je respectievelijk 6,6 of (met Weisach-pakket) 6,4 seconden nodig en in dat laatste geval is het verschil met de Turbo S zelfs 1,3 seconden. Je zal het maar nodig hebben. De topsnelheid ligt bovendien op 305 km/h in plaats van de 295 km/h van de Turbo S. Houd je desondanks nog wat rijbereik over? Jawel hoor: 555 km volgens de WLTP-cyclus.

Nieuw is ook deze flitsende kleur Purple Sky Metallic.

Uiteraard is de Taycan Turbo GT niet zomaar een Turbo S met sterkere elektromotoren. Er gebeurt onderhuids nog meer, want hij moet ook in de bochten zijn mannetje nog wat beter kunnen staan. Zo heeft hij om te beginnen standaard het Dynamic pakket met een speciaal op deze versie afgestemd Porsche Active Ride-onderstel. Verder heeft hij lichtere 21-inch wielen en lichtere remmen, wat al met al bijdraagt aan het in totaal 75 kilo lagere gewicht ten opzichte van de Turbo S. Dat is verder te danken aan uitgebreider gebruik van koolstofvezel en lichtere kuipstoelen. Met het Weissach-pakket is het gewicht nog eens 70 kilo te verlagen, onder meer omdat achterbank, vloermatten en Sport Chrono-klokje dan ontbreken en er minder geluidsisolatie aanwezig is. Met minder gewicht en een anders afgesteld onderstel alleen ben je er nog niet. De Porsche Taycan Turbo GT heeft diverse aerodynamische snufjes. Zo zitten er extra vleugeltjes op de neus en zit er achter op de Taycan Turbo GT een spoiler. De enorme vleugel op de foto's is dan weer niet standaard, maar hoort bij het Weissach-pakket.

Porsche Taycan Turbo GT op de Nordschleife

Of al die aanpassingen een beetje zin hebben gehad, is een tijdje geleden al uitgeprobeerd op de Nürburgring-Nordschleife. Toen mocht coureur Lars Kern, die in 2022 de Turbo S naar een recordtijd hielp, ermee losgaan. Het resultaat loog er niet om. Kern ging in de Turbo GT met Weissach-pakket in 7:07.55 over het dik 20 km lange circuit. Dat was maar liefst 26 seconden sneller dan met de Turbo S. Daarmee legt de Porsche Taycan Turbo GT slechts iets meer dan twee seconden toe op de Rimac Nevera. Die is alleen wel beduidend sterker met zijn 1.914 pk. De allersnelste elektrische Porsche is bovendien zo'n achttien seconden sneller dan de voorheen snelste elektrische vierdeurs: de Tesla Model S Plaid.

Wil je zelf ervaren hoe snel zo'n Turbo GT is en met de Touristenfahrten iedereen het snot voor de ogen rijden op de Nordschleife? Dan kunnen we je, behalve een goede verzekering, aanraden om een kwart miljoen euro te reserveren. Dat kost de Porsche Taycan Turbo GT, zowel met als zonder Weissach-pakket, op een haar na: €249.900. In de lente verwacht Porsche de Taycan Turbo GT in de Nederlandse showroom.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (92)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.