‘Porsche in de problemen door te ambitieuze elektrificatiedoelen’

Alles komt nu tegelijk

Porsche Macan Electric RWD 2024

Porsche heeft het financieel ineens zwaar. Volgens een Duitse expert heeft dat alles te maken met de elektrificatieplannen van het merk, die simpelweg té ambitieus zouden zijn.

Het kon tot voor kort allemaal niet op bij Porsche. De SUV’s van het merk waren niet aan te slepen, China barstte van de groeipotentie, de 911 staat nu en in de toekomst als een huis en Porsche had uitgebreide en concrete elektrificatieplannen met een bijbehorende strategie. Toch hangt de vlag er inmiddels iets minder positief bij. We concludeerden al eens dat de winst van Porsche flink was gedaald en in de vooruitzichten is zeker geen sprake van verbetering. Porsche krijgt de wind op alle vlakken dan ook flink van voren: de situatie in China is ineens uiterst onzeker, hoge importheffingen bedreigen de Noord-Amerikaanse kansen en op een toekomst met steeds meer EV’s zitten nu toch minder mensen te wachten dan een jaar geleden.

Volgens Fabio Hölscher, analist bij Warburg Research in Duitsland, heeft Porsche de tegenslag voor een groot deel aan zichzelf te wijten. “De huidige tegenvallers op de markt worden erg versterkt door Porsches eigen plannen”, zegt Hölscher tegenover Automobilwoche. “Omdat de EV-adaptatie trager gaat dan verwacht, moet Porsche nu veel geld uitgeven aan het ontwikkelen van extra modellen met verbrandingsmotoren, en ondertussen ook nog reageren op de situatie in Amerika en China en omgaan met de EV’s die al gepland staan.” Volgens Hölscher had Porsche daarom beter wat minder ambitieus kunnen elektrificeren, en had het merk vanaf het begin op twee paarden moeten wedden. Een merk als BMW doet dat volgens de onderzoeker echt beter.

Porsche was dan ook echt heel ambitieus op elektrisch gebied. Dat blijkt onder meer uit het feit dat de nieuwe Macan altijd een EV is, en mensen die dat niet willen het moeten stellen met een ietwat opgewarmde versie van de oude Macan. Voor de 718 Boxster en Spyder wacht hetzelfde lot. Deze strategie leidt overigens ook tot opgetrokken wenkbrauwen bij Porsche-rivaal Maserati, waar collega Roy Kleijwegt ooit de vraag kreeg of dit (bijna) volledig inzetten op EV’s écht de strategie was van Porsche. Nu is het moeilijk om Maserati een lichtend voorbeeld te noemen op het gebied van succesvol zijn, maar de verbazing van de Italianen lijkt nu in ieder geval wel terecht.

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.