Porsche 911 Speedster ‘993’: de eerste complete 'Sonderwunsch'-Porsche
En dat is drie
Porsche laat tijdens de Monterey Car Week in Californië een 911 Speedster zien die er niet eerder was. Nee, niet op basis van de 992, maar op basis van de 993-generatie. De derde 993 Speedster ooit is daarmee 26 jaar na het verdwijnen van de 993 alsnog een feit.
‘Speedster’ staat bij Porsche voor een open tweezitter met een vrij minimale kap en een lage voorruit. De term verscheen in 1954 voor het eerst bij de Porsches 356, en is in de loop van de 911-historie verschillende keren uit de mottenballen gehaald. Verschillende keren, maar niet consequent. Van het oermodel van de 911 was er bijvoorbeeld geen Speedster en dat geldt ook voor de lang verguisde, maar inmiddels meer gewaardeerde 996-generatie met zijn niet-ronde koplampen. Diens voorganger, de laatste luchtgekoelde 911 die je als ‘993’ kunt kennen, verscheen evenmin als Speedster. Althans: je kon ‘m nooit kopen. Porsche bouwde er op verzoek van Ferdinand Porsche zelf en Jerry Seinfield in totaal twee, maar daar bleef het bij.
De 993 Speedster die in de jaren 90 werd gebouwd voor Ferdinand Porsche. Het bleef bij in totaal twee exemplaren, tot nu toe.
Tot vandaag, want nu kijken we naar de derde officiële 993 Speedster ooit gebouwd. De auto kwam tot stand onder de vlag van Porsches Sonderwunsch-afdeling, die tak van Porsche waar alles mogelijk is. Zelfs een model uit de jaren 90 nieuw leven inblazen, kennelijk. Na talloze unieke opties is dit de eerste complete auto waaraan Sonderwunsch zich waagt. De 993 in kwestie werd gebouwd in opdracht van Luca Trazzi, die als designer een flinke vinger in de pap had als het gaat om de verschijning van deze ‘restomod’. Als basis voor de nieuwe Speedster fungeerde een 993 cabrio uit 1994, maar daarvan is weinig meer over. De Porsche kreeg allereerst de traditionele Speedster-behandeling, met een lage voorruit, een dito kap en een juist erg hoge afdekking op het achterdek. Porsche had daarbij simpelweg de onderdelen van de op dit vlak grotendeels identieke 964 Speedster kunnen gebruiken, maar koos ervoor om in samenwerking met Trazzi in ieder geval een nieuw achterdek te tekenen. Voor motor en onderstel werd er heel veel geleend van de 911 RS van de 993-generatie. Die exclusieve en in middels bijna onbetaalbare GT3-voorloper was de sportiefste 993, dus dat zit wel goed. De turboloze boxermotor achterin genereert bijvoorbeeld zo’n 300 pk en besturing en onderstel zijn nog wat scherper dan standaard bij een 993.
Een reguliere 993 cabrio diende als basis voor de unieke Speedster.
Staat hier dan een 993 Speedster zoals Porsche die had gemaakt als het merk daar in de jaren 90 zin in had gehad? Toch niet. De auto is rondom wat aangepast naar hedendaagse Porsche-smaak, wat zich onder meer uit in het gebruik van koolstofvezel, verlichte instaplijsten en gemoderniseerde verlichting inclusief de voor moderne Porsches kenmerkende dagrijlampen. Het geheel is leuk om te zien, maar voor mensen die geen Luca Trazzi heten niet zo relevant. Of toch een beetje. Allereerst laat Porsche de 993 Speedster op The Quail tijdens de Monterey Car Week gewoon aan ons en de andere aanwezigen zien, maar misschien is er nog wel een reden dat het merk het Speedster-thema daar zo nadrukkelijk onder de aandacht brengt. Een Speedster op basis van de huidige 992-generatie is er immers nog niet, dus wie weet zien we dat ooit veranderen. De laatste Speedster was tot nu toe de 991, waarvan op deze site een prachtige rij-impressie te vinden is.