Porsche 911 GT3 R Rennsport: (bijna) zonder beperkingen

De ultieme niche-Porsche?

Porsche 911 GT3 R Rennsport
Porsche 911 GT3 R RennsportPorsche 911 GT3 R RennsportPorsche 911 GT3 R RennsportPorsche 911 GT3 R RennsportPorsche 911 GT3 R RennsportPorsche 911 GT3 R Rennsport

Voor wie met een extreme Porsche 911 graag de circuits onveilig maakt, maar wel met zijn auto naar huis wil kunnen en vooral mogen rijden, heeft Porsche de 911 GT3 RS in het aanbod. Wie zich enkel op het circuit met z'n gevleugelde 911 wil vermaken, heeft voldoende aan de niet-straatlegale raceversie die 911 GT3 R heet. Van die 911 GT3 R introduceert Porsche nu een speciale, gelimiteerde uitvoering.

Dat Porsche heer en meester is in het bedenken van speciale versies van een model dat voor de gemiddelde sterveling in basistrim al bijna onbereikbaar is, blijkt vandaag nog maar eens. Porsche introduceert namelijk een gelimiteerde speciale editie van de niet-straatlegale circuitversie van de Porsche 911: de 911 GT3 R Rennsport. Die onderscheidt zich in ieder geval met meer dan enkel zijn uiterlijk van de 'reguliere' GT3 R, hij is namelijk daadwerkelijk sterker.

Waar de reeds bestaande 911 GT3 R volledig voldoet aan de eisen die de FIA aan een GT3-racer stelt, breekt de 911 GT3 R Rennsport volledig los van die beperkingen. De grootste beperking blijft echter overeind: je mag er nog altijd niet mee de openbare weg op. De 911 GT3 R die je al bij Porsche kon bestellen heeft een 565 pk sterke 4.2 zescilinder boxermotor, maar de tot 77 stuks gelimiteerde Porsche 911 GT3 R Rennsport gaat daar met 620 pk nog even overheen. Die machine - die naast reguliere benzine ook E25 lust - jankt door tot de toerenteller 9.400 tpm aanwijst en heeft onder meer nieuwe zuigers en nokkenassen. Schakelen geschiedt middels een sequentiële zesbak. Andere bakverhoudingen leveren de speciale race-911 een topsnelheid die 20 km/h boven die van de reguliere GT3 R (met kortere bakverhoudingen) ligt. Het wagengewicht moet zo'n 1.240 kilo bedragen.

Porsche 911 GT3 R Rennsport

Porsche 911 GT3 R Rennsport

Vanbuiten onderscheidt de ultieme niche-Porsche zich onder meer met zijn bodykit van de 911 GT3 R. Het spoilerwerk rondom is anders en achterop prijkt een werkelijk immense vleugel die totaal verschilt van het 'zwanenhals'-exemplaar achterop de bestaande 911 GT3 R. Onder de kaarsrechte streep waaruit de achterlichten bestaan vinden we niet de modelnaam van de auto, maar staat de merknaam verlicht uitgeschreven. Mogelijk hint Porsche daar al mee naar wat je op termijn gaat terugzien op de gefacelifte 911's waar je wél mee de openbare op mag. Voor de overige aanpassingen moet je wellicht goed kijken, maar volgens Porsche is elk stukje carrosserie minus het dak in de voorklep helemaal nieuw. Verder 'zien' we camera's die de rol van de zijspiegels op zich nemen. Daarnaast heeft de 911 GT3 R Rennsport blauwe in plaats van rode verlichting aan de voorzijde.

Porsche 911 GT3 R Rennsport

Porsche 911 GT3 R Rennsport

Porsche omschrijft de gelimiteerde 911 GT3 R Rennsport als een opvolger van de in 2018 gepresenteerde op de toen actuele 911 GT2 RS Clubsport gebaseerde reïncarnatie van de 935/78: de 935. Echt iets voor de verzamelaar dus. Daar is de prijs dan ook naar. Porsche vraagt namelijk €951.000 voor de 911 GT3 R Rennsport...

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.