Populaire pick-up op basis van Ford Focus vernieuwd
Meer hybride houvast
De Ford Focus is in Europa geen lang leven meer beschoren en de Fiesta ging vorig jaar met pensioen. In de Verenigde Staten verkoopt Ford al jaren geen lage modellen meer die geen pick-up, cross-over, SUV of sportcoupé zijn. De Ford Focus is er in zekere zin opgevolgd door de Maverick, een populair gebleken pick-up op hetzelfde platform als de auto die hij moet doen vergeten. Die Ford Maverick is nu gefacelift.
94.058. Zoveel exemplaren verkocht Ford vorig jaar in de Verenigde Staten van de Maverick. Dat is helemaal niets vergeleken met de ruim 750.000 stuks die Ford er vorig jaar van zijn F-Series (F-150, etc.) verkocht, maar voor een nieuwkomer doet de Maverick het er zeer goed. Wat de Maverick precies is? Een pick-up in de stijl van de Hyundai Santa Cruz. Dat betekent dat het een relatief compact model dat in tegenstelling tot grotere pick-ups als de Ranger en F-150 niet op een ladderchassis troont. De Ford Maverick deelt zijn C2 geheten platform dan ook met de Focus, Kuga en Bronco Sport. Volgens Ford combineert de Maverick de rij-eigenschappen van een personenauto met de inzetbaarheid van een pick-up. Dat bevalt de Amerikaanse consument dus wel. In de eerste helft van dit jaar gingen er namelijk al 77.000 stuks van over de toonbank. Meer dan van de Bronco Sport, Edge of van de in de Verenigde Staten 'Escape' geheten Kuga. Om de aandacht op de Maverick gevestigd te houden, geeft Ford het succesnummer een facelift.
De Ford Maverick zoals hij in 2021 werd gepresenteerd.
Die facelift gaat niet extreem ver, maar heeft toch heel wat om het lijf. Zo krijgt de Ford Maverick behalve nieuwe bumpers rondom ook een herzien front met daarin nieuwe koplampen. Voorheen liepen de onder- en bovenzijde van de ooit C-vormige lichtunits net zo ver richting het midden van de auto door. Bij de nieuwe koplampen is het onderste deel weggeknipt terwijl het bovenste deel dikker is geworden. De dikke horizontale lamel die de grille voorheen in twee ongelijke delen doorkliefde en doorliep tot in de koplampen, heeft het veld moeten ruimen. Ook in de Maverick is er nieuws. Zo is er een nieuw infotainmentscherm dat met een diagonaal van 13,2 inch aanzienlijk groter is dan het vorige (8-inch). Het knoppeneiland om de klimaatregeling mee aan te sturen is uitgekleed, voortaan bedien je de boel voornamelijk via het display.
De Ford Maverick is in de Verenigde Staten leverbaar met een 241 pk sterke geblazen 2.0 EcoBoost-viercilinder, maar heeft standaard een hybride aandrijflijn met een 2.5 viercilinder en een systeemvermogen van 194 pk. Die hybride aandrijflijn was er voorheen enkel met voorwielaandrijving, maar is straks ook in combinatie met vierwielaandrijving leverbaar. Net wat meer truck dus. De voorwielaangedreven hybrideversie kost er omgerekend minimaal €25.770. Veel van de Maverick-klanten zijn overigens nieuwe klanten voor Ford. Het bedrijf meldt dat 60 procent van de Maverick-kopers uit een auto van een ander merk komt.