Polestar-baas: ‘Bewust geen prijzenstrijd met Tesla’

'Maakt het product minder waard'

Polestar 2

Bij zijn aantreden was de Polestar 2 de gedoodverfde concurrent voor de Tesla Model 3. Na meerdere prijsverlagingen van Tesla ligt zijn vanafprijs echter duizenden euro’s boven die van de Model 3, en Polestar is niet van plan om daar iets aan te doen. Ook niet als er in de nabije toekomst meer Polestar-modellen arriveren.

€ 7.207. Dat is het prijsverschil tussen een Polestar 2 Standard Range Single Motor en de basisversie van de Tesla Model 3, auto’s die op andere vlakken juist heel goed vergelijkbaar zijn. Bij de Long Range-versies loopt het prijsverschil nog verder op. Dat komt natuurlijk vooral door Tesla, dat de prijzen in de loop der tijden flink verlaagde.

Volgens Polestar-CEO Tomas Ingenlath gaat er op dit vlak echter voorlopig niets veranderen. “Als je de prijzen verlaagt, maak je zo’n auto in feite dus minder waard”, laat hij weten tegenover Automotive News. “Kijk eens wat we gedaan hebben met de update van de Polestar 2. We hebben hem beter gemaakt en ook iets duurder. We hadden ook precies het omgekeerde kunnen doen door een goedkopere accu te monteren, een simpeler aandrijflijn en goedkopere materialen te gebruiken, om dan de prijs gelijk te houden. Of we hadden Tesla achterna kunnen gaan en slechts één scherm kunnen monteren, om zo flink geld te besparen, omdat dat extra scherm voor de bestuurder duur is. Maar dat hebben we niet gedaan.”

Het kan aan ons liggen, maar we proeven toch wat rancune in dit verhaal. Niet onbegrijpelijk, trouwens, want de Polestar-baas heeft de vraag over Tesla’s prijzen ongetwijfeld al vaker gehad. Tesla heeft er inderdaad een handje van om hardwarematige zaken als radars en parkeersensoren waar mogelijk te verwijderen om zo de kosten te drukken. Met de recente facelift ging ook de Model 3 er echter ‘hardwarematig’ op vooruit.

Volgens Ingenlath is de meerwaarde van Polestar dat er passie achter de producten schuilt. “Klanten hebben het meteen door als je alleen maar auto’s maakt om geld te verdienen. Er zijn altijd goedkopere alternatieven, of het nu om fietsen, telefoons of auto’s gaat, maar er zijn ook altijd mensen die merken met passie, die grenzen willen verleggen, op waarde weten te schatten.”

Tesla verkocht volgens onze gegevens tot nu toe zo'n 44.000 Model 3's in Nederland, terwijl er in min of meer dezelfde periode grofweg 8.700 Polestars 2 op kenteken gingen.

Polestar 3 en 4

Vier jaar na de introductie van de Polestar 2 is er overigens nog altijd geen tweede volumemodel toegevoegd aan het aanbod van Geely-dochter Polestar. In de nabije toekomst moet dat veranderen, want de grote Polestar 3 en de wat kleinere Polestar 4 zijn al aangekondigd. Die laatste laat volgens ditzelfde interview trouwens iets langer op zich wachten dan eerder werd gezegd: de achterruitloze Polestar 4 zou niet in het begin, maar pas halverwege 2024 in Europa arriveren.

PRIVATE LEASE Polestar 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (166)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.