Polestar 3 voor Europa komt voortaan niet meer uit China
Van China naar de Verenigde Staten
Alle tot nu toe geleverde exemplaren van de Polestar 3 rolden in China van de band. Ook alle in Nederland geleverde exemplaren. Vanaf nu ziet de Polestar 3 ook het levenslicht in de Verenigde Staten. Wat betekent dat voor de voor de Nederlandse markt bestemde modellen?
Zo'n anderhalf jaar na de introductie van de Polestar 3, rolden de eerste exemplaren van die elektrische SUV van de band in het Chinese Chengdu. Alle tot nu toe wereldwijd geleverde exemplaren zijn dus in China gebouwd, dus ook de 21 stuks die op moment van schrijven in Nederland zijn geregistreerd. Bij de presentatie van de Polestar 3 werd al duidelijk dat de auto eerst in China, maar een paar maanden later ook in het Amerikaanse Ridgeville (South Carolina) van de band zou gaan lopen. Ook daar is nu de productie van de Polestar 3 aangeslingerd.
De 3 is de eerste Polestar die op twee continenten in productie is. Net als de in China gebouwde Polestar 3 wordt ook de in de Verenigde Staten gebouwde versie naar Europa straks geëxporteerd. Komen er dan nog Chinese Polestars 3 naar Europa? En is in een China gebouwde Polestar 3 door importheffingen straks duurder dan een exemplaar dat de Verenigde Staten als geboortegrond heeft?
Een zegsman van de Europese tak van het merk schept duidelijkheid en zegt tegen AutoWeek dat vanaf modeljaar 2025 alle Polestars 3 die naar Europa komen niet in China, maar in de Verenigde Staten worden gebouwd. Er ontstaat dus geen situatie waarbij het ene model in China wordt gebouwd en de ander in The States. Met het verschuiven van de productieplek van de voor Europa bestemde exemplaren omzeilt Polestar uiteraard de hogere Europese importheffing voor in China gebouwde elektrische auto's
Elke geëxporteerde 3 is een uit China geïmporteerde 4
Polestar-topman Thomas Ingenlath noemt de productiestart van de 3 in de Verenigde Staten 'een cruciale stap'. Een begrijpelijke uitspraak. Een in China-gebouwde Polestar 3 zou met een importtarief van 100 procent in de VS compleet onverkoopbaar zijn. Daarnaast mag Polestar voor elke geëxporteerde Polestar 3 feitelijk een in China gebouwde Polestar 4 importtariefvrij naar de Verenigde Staten exporteren. Hoe dat precies zit, lees je hier.
Interessant feitje: de 3 is zoals gezegd de eerste Polestar die in twee verschillende werelddelen wordt gebouwd, maar zeker niet de laatste. De Polestar 4 die momenteel enkel in China wordt geproduceerd, rolt vanaf medio 2025 ook van de band in Zuid-Korea.
De 4,9 meter lange Polestar 3 is tot de 5 en 6 komen komt het absolute topmodel. De SUV heeft in Nederland een vanafprijs van van €79.950. Voor dat bedrag krijg je de Polestar 3 Long Range Single Motor met 299 pk sterke elektromotor op de achteras. Zijn 111-kWh accu is goed voor een bereik van maximaal 650 kilometer. Een stap daarboven staan de Polestar 3 Long Range Dual Motor en de Long Range Dual Motor met Performance Pack. De eerste heeft twee samen 489 pk sterke elektromotoren, goed voor een actieradius van 631 kilometer. De versie met Performance Pack is met 517 pk de sterkste 3, maar is met zijn bereik van 561 kilometer ook het model met de kleinste actieradius.