Plug-in hybride BYD Seal U zowel duurder als goedkoper dan EV
Voor- of vierwielaandrijving
De BYD Seal U is in Nederland tot nu toe altijd een EV, maar de plug-in hybride BYD Seal U DM-i is gearriveerd. Hij is aanzienlijk voordeliger dan de elektrische versie, maar tegelijkertijd ook duurder.
De BYD Seal U DM-i zou in eerste instantie aan Nederland voorbijgaan, maar later kwam BYD daar toch op terug. Nu is hij er en weten we dat de plug-in hybride-versie van de BYD Seal U beschikbaar is vanaf €39.490. Voor dat geld staat de Boost-versie voor je klaar. Er is ook een Design-uitvoering, die met €47.230 een stuk duurder is. Dit is nu sowieso de duurste versie van de BYD Seal U, die als EV afhankelijk van de uitvoering €42.990 of €45.990 kost.
Net als bij de elektrische versie van de BYD Seal U zit het verschil tussen de uitvoeringen hem niet zozeer in de uitrusting, maar juist in de aandrijflijn. De Boost heeft voorwielaandrijving en 160 kW/218 pk en sprint in 8,9 seconden van 0 naar 100. De BYD Seal U DM-i Design heeft dankzij een tweede elektromotor vierwielaandrijving en een totaalvermogen van 238 kW ofwel 324 pk.
Het standaardsprintje is daarmee in 5,9 tellen achter de rug. Beide versies hebben een 18,3 kWh-accu, best flink voor een PHEV. Daarmee komt de voorwielaandrijver zo’n 80 kilometer ver, terwijl de minder efficiënte vierwielaandrijver toch nog zo’n 70 kilometer elektrisch moet kunnen afleggen. Snelladen kan ook nog, zij het met maximaal 18 kW. Elke BYD Seal U DM-i heeft een in eigen huis ontwikkelde plug-in hybride aandrijflijn met een 1,5-liter benzinemotor. De plug-in hybride BYD Seal U wordt mede mogelijk gemaakt door het feit dat de Seal U ondanks zijn naam en uiterlijk géén SUV-versie is van de reguliere Seal: dat is een pure EV op een dito platform, de Seal U is de geëlektrificeerde versie van een benzinemodel uit China.
De DM-i-versie is duidelijk te herkennen aan de 'grille' in de voorbumper.
Ongeacht de gekozen versie beschikt de plug-in hybride BYD Seal U DM-i standaard over 19-inch lichtmetaal, ledverlichting rondom, een elektrisch bedienbare achterklep, elektrisch verstelbare stoelen met verwarming en ventilatie, een panoramisch schuif-kanteldak, adaptieve cruisecontrol en een 15,6-inch touchscreen. Leuk is dat de kleurkeuze voor zowel in- als exterieur kosteloos is. Je betaalt dus niets extra voor een bepaalde kleur lak of leer.