Plug-in hybride en dieselauto per kilometer grootste bron van fijnstof

Wel stof, maar niet fijn

Snelweg A10 (ANP)

Fijnstof. Je ziet het niet, maar het is er wel. Goed nieuws: de hoeveelheid fijnstof die het Nederlandse wegverkeer uitstoot of veroorzaakt is in tien jaar tijd met 16 procent afgenomen. Dat en meer blijkt uit cijfers van het CBS.

Zelfs met het scherpste zicht ter wereld kun je fijnstof niet zien. Toch is er veel om te doen. Hoe klein fijnstof ook is, de deeltjes kunnen wel diep in je longen terecht komen en daar schade veroorzaken. Het Nederlandse wegverkeer veroorzaakte in 2023 bijna 13 procent (12,6 procent) van de totale fijnstofuitstoot in Nederland. In 2013 was dat nog 11,9 procent. Toch is er goed nieuws. In de periode 2013-2023 is de hoeveelheid fijnstof die het Nederlandse wegverkeer uitstoot namelijk wel met 16 procent afgenomen.

Fijnstofuitstoot 2023 versus 2013 (in miljoen kilo)

JaarPersonenauto's Zware BedrijfsvoertuigenLichte bedrijfswagensMotor- en bromfietsenBussenTotaal
20132,30,880,890,140,094,3
20232,080,870,530,060,053,59

In 2013 stootte het totale Nederlandse wegverkeer 4,3 miljoen kilo fijnstof uit. In 2023 gaat het om een totaal van 3,59 miljoen kilo, 16,3 procent (700.000 kilo) minder dus. Personenauto's waren in 2013 verantwoordelijk voor 2,3 miljoen kilo aan fijnstof. Tien jaar later - in 2023 - waren personenauto's goed voor 2,08 miljoen kilo aan fijnstofuitstoot. Zo'n tien procent minder dus. Toch is het aandeel van door personenauto's veroorzaakte fijnstof in de totale fijnstofuitstoot van het Nederlandse wegverkeer in tien jaar tijd toegenomen. Van 54,5 procent in 2013 naar 57,9 procent in 2023. Dat komt voornamelijk doordat de uitstoot van lichte bedrijfswagens tussen 2013 en 2023 relatief sterker is afgenomen. Lichte bedrijfswagens stootten in 2013 nog 0,89 miljoen kilo fijnstof uit en in 2023 nog slechts 0,53 miljoen kilo. Ruim 40 procent verschil dus. De fijnstofuitstoot van het Nederlandse wegverkeer was in 2023 6,5 procent hoger dan in het met coronamaatregelen doorspekte jaar 2020, maar 7,5 procent minder dan in het laatste pre-coronajaar 2019.

VoertuigsoortAandeel in fijnstofuitstoot wegverkeer 2023
Personenauto's57,8%
Zware bedrijfsvoertuigen24,2%
Lichte bedrijfsvoertuigen14,7%
Motor- en bromfietsen1,7%
Bussen1,4%

Personenauto's

Meer interessante cijfers? Hebben we. De fijnstofauto van personenauto's was in 2023 gemiddeld 0,019 gram per kilometer. Benzineauto's hebben een fijnstofuitstoot van 0,018 gram per kilometer. Benzineauto's zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de fijnstofuitstoot van personenauto's (68,8 procent). Het gros van het Nederlandse wagenpark rijdt dan ook op benzine en die benzineauto's leggen samen uiteraard de meeste kilometers af (73,7 procent). Van alle door personenauto's gereden kilometers werd in 2023 in totaal 14,1 procent afgelegd met een auto met dieselmotor. Dieselauto's waren in 2023 verantwoordelijk voor 18,2 procent van de totale fijnstofauto's van personenauto's. Dieselauto's veroorzaken per kilometer gemiddeld 0,025 gram fijnstof. Plug-in hybrides doen het per kilometer slechter. Van alle in 2023 door personenauto's afgelegde kilometers werd 3,9 procent afgelegd met een plug-in. Plug-ins waren goed voor 5,4 procent van de totale fijnstofuitstoot van personenauto's. Per kilometer veroorzaken plug-ins gemiddeld 0,027 gram fijnstof, meer dan elke ander type aandrijflijn. Elektrische auto's en waterstofauto's veroorzaken per kilometer de kleinste hoeveelheid fijnstof (0,017 gram).

BrandstofsoortAandeel in totaal afgelegde kilometers personenauto's 2023Aandeel in fijnstofuitstoot personenauto's 2023Gemiddelde fijnstofuitstoot per km
Benzine73,7 %68,8%0,018 g/km
Diesel14,1 %18,2%0,025 g/km
Elektrisch7,1%6,1%0,017 g/km
Plug-in hybrides3,9%5,4%0,027 g/km
LPG en aardgas1,3%1,6%nb

Hierbij is het belangrijk te weten dat fijnstof niet enkel vrijkomt bij de verbranding van brandstof. Het komt dus vrij in door uitlaatgassen, maar belandt ook in de atmosfeer door slijtage van banden, remblokken en het wegdek.

Lezersreacties (224)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.