Peugeot 505 (1983) - In het Wild
Wachten op de volgende ronde
De Peugeot 505 was weliswaar lang op de markt, maar hier in Nederland is het een behoorlijke zeldzaamheid geworden. Dit exemplaar is al van begin af aan hier in Nederland en staat nu geduldig te wachten tot-ie ook werkelijk weer de weg op mag.
Met de 505 zette Peugeot in 1979 de opvolger van de roemruchte 504 neer. De grote middenklasser werd qua ontwerp - mede dankzij inmenging van Pininfarina - en rijgedrag goed genoeg bevonden om lange tijd op de markt te kunnen blijven. Maar liefst 13 jaar verkochten de Fransen de 505 in Europa en daarbuiten mocht-ie zelfs nog langer door. De absolute uitschieter was de door joint-venture Guangzhou-Peugeot gebouwde 505, die in China tot 1997 van de band rolde. Vooral de neus heeft de tand des tijds goed doorstaan, maar op deze foto's zien we toch echt een auto van alweer 38 jaar oud.
Deze donkerrode 505, die ondergetekende tegen het lijf liep, rolde namelijk in 1983 van de band in Sochaux en kwam vervolgens nieuw bij de Nederlandse Peugeot-dealer te staan. Wat er daarna mee is gebeurd, is niet helemaal helder. Het kenteken is weliswaar nog authentiek, maar het is momenteel niet geldig. Het lijkt erop dat het een nog niet gerestaureerde 505 is die op het punt staat om weer klaargemaakt te worden voor de openbare weg. Op wat lichte schade op het linker achterscherm na ziet dat er optisch in ieder geval kansrijk uit.
Het betreft een 505 2.0 SR, een uitvoering die in 1983 redelijk hoog op de bestellijst stond en tot de komst van de 505 GTI in datzelfde jaar zelfs alleen de STI boven zich duldde. Onder de kap ligt een 2,0-liter viercilinder met een vermogen van 100 pk, die via een handgeschakelde vijfbak de krachten naar de achterwielen stuurt. Echt rap is-ie daarmee niet, maar reken maar dat het zeker voor zijn leeftijd heel comfortabel rijden is in zo'n 505. Zaken als centrale deurvergrendeling, elektrische ramen voor en stuurbekrachtiging zijn van de partij. Hopen dat er snel een verse apk op zit en dan wacht er een mooie zomer vol gerieflijke kilometers!
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 505 SR 2.0 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 15.426 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.971 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 158 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.579 mm / 1.726 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.743 mm |
Massa leeg | 1.185 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.100 kg |
Banden | 185/70TR14Prijzen |
Topsnelheid | 168 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s |
Lees ook

Classics Test: Citroën CX vs Peugeot 505

Praktijkverbruik: is de Audi A1 (2010 – 2018) een zuinige keuze?

Classics - Deze Volkswagen Polo G40 kent bijna niemand

Designreview Alfa Romeo Tonale: 'simpelweg aanstootgevend'

Bij de eerste BMW X3 moesten we echt zoeken naar concurrenten

Zo gaat de accu voor de EV zich ontwikkelen
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.