Peugeot 307 WRC
Peugeot laat op de tentoonstelling in Frankfurt voor het eerst zijn 307 WRC rallykanon zien. De auto gaat met 300 pk de strijd aanbinden in het Wereld Rally kampioenschap.
Peugeot lanceerde in 1983 de 205 Turbo 16 en vijftien jaar later volgde de 206 WRC. Nu staat de volgende Wereldkampioenschap Rally-versie op stapel, de 307 WRC.
De 307 WRC is afgeleid van de 307 CC met de 180 pk sterke 2-litermotor. De nieuwe rallywagen zal in de nabije toekomst de 206 WRC gaan aflossen in het kampioenschap. Een nadere datum is nog niet bekend. Peugeot zegt: "Op het juiste moment." Met de 206 WRC hebben de Fransen al drie wereldtitels voor zich opgeëist en de 307 WRC moet in staat zijn die hattrick een vervolg te geven.
De 307 WRC heeft op kerstavond 2002 zijn eerste testrit gereden, waarna er diverse proeven zijn volbracht op asfalt en onverharde wegen. Peugeot is anderhalf jaar geleden begonnen met onderzoek naar de mogelijkheden van de 307 CC als rallywagen. Ondanks het feit dat de CC zwaarder is dan de gewone 307 en er bovendien extra versterkingen nodig zijn om als rallywagen dienst te doen, is de keuze toch op de CC gevallen. Omdat de nieuwe FIA-regels het minimum gewicht van de carrosserie heeft verhoogd tot 320 kg, profiteert de 307 WRC van zijn zwaardere gewicht. De beweegbare dakdelen zijn bij de 307 CC vastgezet.
Peugeot gebruikt een vijfversnellingsbak van Hewland, de bekende Engelse leverancier van transmissie voor de autosport. De 5-bak is tegen het eind van de dwars geplaatste motor gebouwd. Een kegelvormige overbrenging die achter het centrale differentieel is geplaatst, zorgt voor de aandrijving op de achterwielen. De drie differentieels (vóór, centraal en achter) worden elektronisch op elkaar afgestemd.
Nieuw is eveneens de aluminium motor, de XU7JP4, die onder meer in de 406 1.8 ligt. De cilinderinhoud is vergroot tot 2-liter en levert circa 300 pk bij 5200 tpm. Het maximum koppel bedraagt 580 Nm bij 3500 tpm.
De officiële FIA-homologatie wordt in januari 2004 aangevraagd. Om die te verkrijgen moeten er eerst 2500 exemplaren van de 307 CC 180 pk zijn gebouwd en 25.000 exemplaren van het gehele 307 CC-gamma binnen 12 maanden.