AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
9

Volledig vol te laden

Perodua Ativa: meer dan een wisseltruc

Perodua Ativa (Daihatsu Rocky) Perodua Ativa (Daihatsu Rocky) Perodua Ativa (Daihatsu Rocky) Perodua Ativa (Daihatsu Rocky) Perodua Ativa (Daihatsu Rocky) Perodua Ativa (Daihatsu Rocky) Perodua Ativa (Daihatsu Rocky) Perodua Ativa (Daihatsu Rocky)
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Autonieuws
4 maart 2021 om 13:12
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Rebadgen kun je leren en Daihatsu bewijst op dit vlak een prima leermeester te zijn. De Japanse fabrikant heeft sinds 2019 de Rocky op de menukaart staan, die met andere logo's op zijn neus opeens een totaal andere auto is.

Althans, op papier. De Daihatsu Rocky gaat namelijk straks ook als Perodua Ativa door het leven. Perodua is een Maleisische fabrikant die in ons hoekje van de wereld totaal onbekend is. Toch is het de grootste autobouwer van het Aziatische land. Het schroeft jaarlijks zo'n 250.000 auto's in elkaar, wat het groter maakt dan het hier wellicht iets bekendere Proton. Perodua is een fabrikant waarin onder meer Daihatsu en het moederbedrijf van Mitsubishi aandelen hebben, al is het belang van Daihatsu met twintig procent behoorlijk fors. Het is dan ook geen wonder dat de Ativa de zoveelste Daihatsu is die Perodua aan zijn leveringsgamma toevoegt. Dat de Ativa zou komen, was eigenlijk al voor de lancering van de Rocky evident. Met deze X-Concept gaf het merk in 2018 al een duidelijke indicatie van de komst van een dergelijk model. Daarbij heeft Perodua meegeholpen met de ontwikkeling van de Rocky en heeft de Ativa dan ook ten dele aan zichzelf te danken.

Daihatsu Rocky

Daihatsu Rocky

De Perodua Ativa is dan ook niet identiek aan de Rocky die Daihatsu in 2019 presenteerde. Hij heeft behalve zijn naam niets te maken met de ruige broer die de Feroza ooit had. De Ativa heeft andere bumpers die hem met zijn lengte van 4,07 meter zo'n 7 centimeter langer maken dan zijn Daihatsu-broertje. Ook is de auto dankzij een andere afstemming van het onderstel 1,5 centimeter hoger dan de Rocky. Andere, grotere zijspiegels maken de Ativa ook nog eens enkele centimeters breder.

Net als de Rocky krijgt de Ativa een 98 pk sterke 1.0, een geblazen driecilinder die zijn 140 Nm's via een cvt-automaat met zeven gesimuleerde verzetten naar de voorwielen stuurt. Onderhuids gaat Daihatsu's variant van Toyota's modulaire platform schuil: de Daihatsu New Global Architecture-basis (DNGA).

Perodua Ativa (Daihatsu Rocky)

Perodua Ativa

De 4,07 meter lange Ativa zit lekker in zijn spullen. Zo hebben hogere uitvoeringen onder meer usb-poorten achterin en is het de eerste Perodua ooit met een middenarmsteun. Led-koplampen zijn standaard terwijl de dikkere varianten zelfs met automatisch grootlicht en matrix ledkoplampen beschikbaar zijn. Dynamische richtingaanwijzers zijn van de partij. Hetzelfde geldt voor keyless entry, een 9-inch infotainmentsysteem en een digitaal instrumentarium met een diameter van 7 inch. Ook wat veiligheidssystemen betreft, komt je er in de Ativa niet karig van af. Het SUV'tje heeft een automatisch noodremsysteen, Front Departure Alert en dankzij systemen als Lane Keep Control, Blind Spot Monitor, Rear Cross Traffic Alert en adaptieve cruisecontrol kan de Ativa 'semi-autonoom' zijn gang gaan.

De vanafprijs ligt in Maleisië op omgerekend zo'n € 12.500. Naar Nederland komt hij niet, maar het is wel interessant te zien welke stappen compacte cross-overs ook ver buiten de Europese landsgrenzen maken. De Ativa geldt overigens als de tweede tweelingbroer van de Rocky; Toyota levert in Japan immers een eigen variant in de vorm van de Raize.

  • Houd me op de hoogte over de Perodua Ativa

Lezersreacties (9) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto
PREMIUM
Ssang Yong Korando TD 2.9 – Daihatsu Rocky Hardtop SE Turbo

Ssang Yong Korando TD 2.9 – Daihatsu Rocky Hardtop SE Turbo

Stel je bent op zoek naar een gebruikte terreinwagen. En niet alleen om de kinderen mee naar...

Lees meer
Daihatsu Copen 0.7 turbo - Op de Rollenbank

Daihatsu Copen 0.7 turbo - Op de Rollenbank

Een Daihatsu Copen? Daar heeft Ghisbert van Ginhoven, die sinds jaar en dag de rollenbank bedient,...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Officieel: nieuwe Daihatsu Rocky

    Officieel: nieuwe Daihatsu Rocky

    28
    • 5 november 2019
  • Autonieuws
    Toyota Raize in beeld

    Toyota Raize in beeld

    26
    • 28 oktober 2019
  • Autonieuws
    De Tweeling: Daihatsu Rocky - Bertone Freeclimber

    De Tweeling: Daihatsu Rocky - Bertone Freeclimber

    25
    • 25 november 2018
  • PREMIUM
    Ssang Yong Korando TD 2.9 – Daihatsu Rocky Hardtop SE Turbo

    Ssang Yong Korando TD 2.9 – Daihatsu Rocky...

    • 9 augustus 2005
  • Daihatsu Rocky 2.8 Turbodiesel - Daihatsu...

    • 18 juli 2000
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Facelift voor Daihatsu's grootste sedan

    Facelift voor Daihatsu's grootste sedan

    10
    • 1 februari 2021
  • Autonieuws
    Daihatsu toont vijf losgeslagen concept-cars

    Daihatsu toont vijf losgeslagen concept-cars

    25
    • 28 december 2020
  • Review
    Daihatsu Cuore 1.0 12V Nagano (2003)

    Daihatsu Cuore 1.0 12V Nagano (2003)

    9
    • 23 december 2020
  • Autonieuws
    De Vluchtstrook: Daihatsu met een vleugje De Tomaso

    De Vluchtstrook: Daihatsu met een vleugje...

    9
    • 13 december 2020
  • Review
    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    1
    • 7 december 2020
  • Autonieuws
    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan € 3.000

    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan €...

    49
    • 5 december 2020
  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999)

    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999)

    2
    • 30 november 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep