Overzicht: verbruik en actieradius elektrische auto's

Grote verschillen in 'km per kWh', Kona komt het verst

Hyundai Kona Electric EV elektrisch
Kia Niro EVjaguar i-pace vs. tesla model SRenault Zoe R110AutoWeek 29 2018 Magazine Nissan LeafAutoWeek 29 2018 Magazine BMW i3SHyundai iOniq ElectricVolkswagen e-GolfVolkswagen e-Up!Smart Fortwo Cabrio Electric DriveSmart Forfour Electric Drive

Het Britse ‘What Car?’ heeft  een hele reeks elektrische auto’s onderworpen aan een nauwkeurige verbruikstest. Het resultaat is een overzicht waarop niet alleen de actieradius van de geteste auto’s prijkt, maar ook hun stroomverbruik.

Dat is interessant, want dat stroomverbruik is nu nog een beetje een ondergeschoven kindje in de wereld van de elektrische auto’s. Daar gaat alles tenslotte om actieradius, terwijl ook de accucapaciteit die nodig is voor die reikwijdte een interessant gegeven is.

‘What Car?’ zette alle EV’s waar het in zijn thuisland Groot-Britannië de hand op kon leggen op een rij en concludeerde dat de Hyundai Kona Electric 64 kWh van de geteste auto’s het verst kwam op een lading. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de P100D-versie van de Tesla Model S ontbrak, want de Britten namen alleen de 75D mee in hun test. Evengoed een knappe prestatie van de Hyundai, die ook in zijn 64 kWh-vorm aanzienlijk voordeliger is dan een Model S.

Bovendien blijkt de Hyundai ondanks zijn SUV-koets een zuinig type, dat omgerekend 5,8 kilometer ver komt per kWh.  Alleen de Ioniq Electric uit de eigen stal komt met 6,3 kilometer nog verder op deze hoeveelheid stroom. Daardoor komt die auto met een kleiner accupakket net zo ver als de e-Golf, die meer stroom kan verstouwen. De Nissan Leaf springt in de Britse test nog onzuiniger met zijn stroom om en dankt zijn actieradius dan ook vooral aan de omvang van het accupakket. De grote, snelle en relatief oude Tesla is het minst zuinig.

In onderstaande tabel zijn alle resultaten van de What Car?-test opgenomen. Voor het gemak hebben we de mijlen in de Britse testresultaten omgerekend naar kilometers. Daardoor kunnen afrondingsverschillen zijn ontstaan die voor kleine discrepanties zorgen tussen de accucapaciteit van de desbetreffende auto en het geteste bereik, in combinatie met het gerealiseerde verbruik. Ook de mate waarin de accu zich laat vullen, kan in de praktijk echter enigszins afwijken van de fabrieksopgave en dus zulke verschillen veroorzaken. Het originele artikel vind je hier.

AutoActieradius in kmKm per kWh
1.Hyundai Kona Electric 64 kWh4175,8
2.Kia e-Niro4075,6
3.Jaguar I-Pace4074,2
4.Tesla Model S 75D3283,9
5.Hyundai Kona Electric 39 kWh2545,8
6.Renault Zoe R1102354,7
7.Nissan Leaf2064,5
8.BMW i3 94 Ah1955,0
9.Hyundai Ioniq Electric1886,3
10.Volkswagen e-Golf1885,3
11.Volkswagen e-Up1065,6
12.Smart ForTwo EQ Cabrio954,7
13.Smart ForFour EQ924,7

Lezersreacties (240)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.