Overtreffende trap: Audi RS 6

Overtreffende trap: Audi RS 6
Op de Autosalon van Genève viert de Audi RS 6 zijn wereldpremière. De auto is ontwikkeld en wordt gebouwd door quattro GmbH, de sportafdeling van Audi.

Op de Autosalon van Genève viert de Audi RS 6 zijn wereldpremière. De auto is ontwikkeld en wordt gebouwd door quattro GmbH, de sportafdeling van Audi.

Diverse sportieve accenten maken duidelijk dat we met een serieus snelle auto van doen hebben. De voorspoiler met drie luchtinlaten werd iets verder naar beneden doorgetrokken. Verder onderscheidt de RS 6 zich met de 18-inch lichtmetalen velgen (optioneel 19-inch), dorpelverbreders, achterspoiler en een nieuw gestileerde achterskirt.

De achtcilinder V-motor met een cilinderinhoud van 4,2 liter is voor de RS 6 flink onder handen genomen. Tussen de 5700 en 6400 toeren per minuut is een permanent vermogen van 331 kW (450 pk) beschikbaar. Het maximum koppel van 560 Nm is aanwezig van 1950 tot 4500 toeren per minuut.

De nieuwe V8-motor beschikt over twee turbocompressoren, vijf kleppen per cilinder, hydraulisch verstelbare inlaatnokkenassen en een tweetraps inlaatspruitstuk.

De krachten worden overgebracht via een 5-traps automatische tiptronic-transmissie naar het permanente vierwielaangedreven quattro-systeem. Voor de sprint van 0-100 km-h heeft de Audi RS 6 slechts 4,9 seconden nodig; accelereren van 0-200 km/h kost 18 tellen. De topsnelheid wordt bij 250 km/h begrensd. Om dit geweld te beteugelen werden nieuwe composiet-remschijven toegepast.

In de auto wordt ook voor het eerst het zg. DRC (Dynamic Ride Control) systeem gebruikt. Dit is een speciaal dempersysteem, dat de bewegingen van de auto om de langs- en dwarsas tegenwerkt. De schokdempers aan de ene kant van de auto zijn via een centrale regelklep hydraulisch verbonden met de diagonaal tegenovergesteld demper. Hierdoor neemt de bochtvastheid toe en het overhellen af.

De RS 6 zal in Nederland vanaf september 2002 leverbaar zijn. Prijzen zijn nog niet bekend.

PRIVATE LEASE Audi

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.