Oude Fiat Panda leeft als Pandina voort náást nieuwe elektrische Panda
Pandaatje
Fiat presenteert binnenkort een geheel nieuwe en ook volledig elektrische generatie van de Panda. En de oude dan? Die blijft er nog zeker enkele jaren naast bestaan, maar dan wel met een andere naam. De Fiat Panda zoals je die nu kent, wordt namelijk omgedoopt tot Pandina. Pandaatje dus.
Het borrelt behoorlijk bij Fiat. Het bracht onlangs de Fiat 600 en de elektrische 600e uit en onlangs trokken de Italianen een blik virtuele studiemodellen open waarmee het in grote lijnen weergaf wat je de komende drie jaar van het merk kunt verwachten. In juli dit jaar presenteert Fiat een volledig nieuwe generatie van de Panda. Dat wordt een technisch zustermodel van de Citroën (ë-)C3. Dat betekent onder meer dat die nieuwe Panda net als de Citroën leverbaar wordt met mild-hybride én volledig elektrische aandrijflijnen, maar ook dat hij voor een Panda ongekend groot wordt. En de inmiddels dertien jaar oude Fiat Panda dan? Die blijft er nog jaren naast bestaan. Tot zeker 2027, maar misschien nog wel langer. Niet meer als Panda, maar als Pandina. Leuk weetje: Fiat heeft 29 februari als datum gekozen om de Pandina te presenteren, omdat de oer-Panda op diezelfde dag in 1980 werd gelanceerd.
Als de nog te onthullen volledig nieuwe en ook elektrische Fiat Panda ongeveer net zo groot wordt als zijn Franse zustermodel betekent dit dat je een hatchback kunt verwachten die iets langer dan 4 meter is. Dat is voor een Fiat Panda ongekend groot. Voor een duidelijk onderscheid tussen de twee Panda-lijnen mag het nieuwe model Panda heten, de oude en met zijn lengte van 3,7 meter aanzienlijk kleinere Panda wordt omgedoopt tot Pandina. Pandaatje dus. Dat de Panda en de Pandina niets met elkaar delen, blijkt ook uit de geboorteplaatsen van het model. De Fiat Pandina zal gewoon in het in Italië gelegen Pomigliano d'Arco van de band blijven lopen, terwijl de Panda straks uit Servië komt.
Moderne systemen
Toch gebeurt er meer in het leefgebied van de Fiat Pandina. Zo blijft het niet bij een naamswijziging van het in 2011 gepresenteerde model. De General Safety Regulation-verordening (GSR) die auto's als de Suzuki Ignis al nekte, hing lang als een zwaard van Damocles boven de nu Pandina geheten Panda. In die door de Europese Unie in het leven geroepen verordening worden strengere veiligheidseisen gesteld aan auto's die in de EU worden verkocht. De Panda moest opgewaardeerd worden en beschikt nu dan ook over voor het model nieuwe veiligheidssystemen als het Advanced Emergency Braking System, Lane Keeping Assist en een systeem dat de bestuurder waarschuwt voor mogelijke vermoeidheid. Ook is verkeersbordherkenning voortaan van de partij. De Pandina is daarbij leverbaar met een vernieuwde cruisecontrol en parkeersensoren en automatisch grootlicht.
Vrolijke details
Meer nieuws? Zeker. De Pandina heeft een nieuw stuurwiel én heeft voortaan een digitaal instrumentarium. Het display heeft een diagonaal van 7 inch en kent drie instelbare thema's. Het dashboard zelf is – ongetwijfeld verwijzend naar de Panda die in plaats van benzine enkel bamboe lust – altijd in een zwart-witte kleurstelling uitgevoerd. Ook nieuw is het infotainmentsysteem met een 7-inch display. Het interieur is net als het uiterlijk bezaaid met vrolijke Panda-details. De modelnaam Pandina kom je zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant tegen, onder meer op de stoelen. Ook standaard op de Pandina: Panda-gezichtjes op de wieldoppen, gele zijspiegelkappen en Pandina-opschriften onder aan de portieren. Fiat introduceert verder nieuwe kleuren. Zo is de Pandina niet alleen leverbaar in de bestaande kleuren Gelato White, Cinema Black, Passione Red en Italia Blue, maar ook in de nieuwe kleur Positano Yellow én in nieuwe two-tone-kleurstellingen met een in het zwart uitgevoerd dak.
Het is overigens niet voor het eerst dat er twee Panda's naast elkaar bestaan. Nadat de nu Pandina gedoopte Panda in 2011 werd gepresenteerd, bleef zijn in Polen gebouwde voorganger er nog even als Panda Classic naast bestaan. Sinds de introductie van de eerste generatie Fiat Panda in 1980 zijn er wereldwijd meer dan acht miljoen exemplaren van verkocht. De marktintroductie van de Fiat Pandina vindt in de zomer plaats. Nederlandse prijzen zijn er daarom ook nog niet.