Origineel hoor: KAMM 912c is viercilinder-911 voor vier ton

Eindelijk eens geen 911

Porsche 912 Kamm

Ben jij die talloze restomods van de Porsche 911 ook een beetje zat? Dan hebben we goed nieuws voor je, want Kamm maakte een restomod op basis van de Porsche 912.

Flauw natuurlijk, want aan de buitenzijde is een 912 – de viercilinder-variant van de eerste en tweede 911 – niet van een 911 te onderscheiden. KAMManufactur, zoals het bedrijf voluit heet, onderscheidt zich echter ook op andere manieren van de ogenschijnlijk eindeloze reeks 911-restomodders van tegenwoordig. Waar die Singers en Gunthers van deze wereld de auto’s vaak voorzien van een soort neo-klassiek uiterlijk met moderne elementen, houdt Kamm eigenlijk alles helemaal ‘period’. De Kamm 912c is weliswaar aan de buitenkant aangepakt, maar alleen met onderdelen die rond zijn geboortetijd ook al bestonden. Een verlaging en een dikke set ‘stalen’ wielen (eigenlijk lichtmetaal) horen daarbij, maar ook een heerlijk ‘seventies’-kleurtje en sportieve striping.

Kamm heeft al eerder 912’s beetgepakt, maar het nieuws is dat het hier om een Targa gaat met een zachte, verwijderbare achterruit, die het open gevoel van een cabrio combineert met een veilige rolbeugel. Die blijkt nog een voordeel te hebben: je kunt er een dakrek en een surfplank op monteren.

Kamm houdt ook vast aan hét onderscheidende kenmerk van de 912, en schroeft gewoon een luchtgekoelde viercilinder achter de achteras. Wel gaat het om een tweeliter in plaats van een 1.6, die rond 6.500 tpm 185 pk op de been brengt. Niet veel, zeg je? Jawel, want deze auto weegt minder dan 800 kg! Kamm krijgt dat onder meer voor elkaar door verschillende carrosserie- en aanbouwdelen van carbon te maken, zonder dat dat voor buitenstaanders te zien is uiteraard. Zo zijn de voorschermen, voorklep, portieren, bumpers en motorkap van koolstofvezel. Het rijgenot wordt verder vergroot door een handgeschakelde ‘dogleg’ vijfbak, een sperdifferentieel en geventileerde Brembo-remmen. Het prachtige interieur is lekker minimalistisch en ‘racy’, maar toch voorzien van een modern audiosysteem voor wie het charmante geroffel van die boxermotor toch een keer zat wordt. Kost natuurlijk wel wat: Kamm vraagt €395.000 voor de reeds gebouwde 912c Targa. Zelf opdracht geven kan vanzelfsprekend ook, en dan is bij Kamm vrijwel alles mogelijk.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.