Opvallend: merkdealer wil juist meer oudere auto's in de werkplaats
Speciale tarieven en scherpe pakketprijzen als lokaas
De merkdealer wil ook de rijder van een oudere auto weer als klant in de werkplaats hebben. Langere onderhoudsintervallen van moderne auto's en de opmars van de elektrische auto betekenen namelijk minder werk. Met speciale tarieven en pakketprijzen wordt de klant van de oudere auto verleid. Dat lijkt te werken.
De levensduur van de auto wordt langer, de bouwkwaliteit beter en fabrikanten hanteren steeds langere intervallen voor het reguliere onderhoud. Het is tegenwoordig allang geen uitzondering meer dat je nog maar eens per 30.000 kilometer naar de garage hoeft voor een servicebeurt.
Door de opkomst van de elektrische auto staat de workflow van de werkplaats nog meer onder druk. De merkdealers zijn zodoende steeds meer afhankelijk geworden van klantbehoud. Klanten die vroeger na het verlopen van de fabrieksgarantie verdwenen naar de universele dorpsgarage merken nu dat de merkdealers meer hun best doen om je binnenboord te houden, bijvoorbeeld door de garantietermijnen flink te verlengen.
Volgens schema
Toyota en Lexus bieden hun klanten inmiddels zelfs tien jaar (overdraagbare) fabrieksgarantie, op voorwaarde dat de auto keurig volgens schema bij de merkdealer in onderhoud is. De merkdealers trachten de klant met een oudere auto echter niet alleen met mooie garantievoorwaarden te behouden. Je ziet ook steeds vaker dat bepaalde merken speciaal voor oudere modellen een aantrekkelijk geprijsd onderhoudspakket aanbieden. Dit om keihard te kunnen concurreren met quickfitters en universele garages ‘om de hoek’.
Vijf jaar of ouder
Bij Volkswagen noemen ze dit bijvoorbeeld Economy Service. Klanten met een auto van vijf jaar of ouder krijgen vijftien procent korting op het reguliere onderhoud, maar ook op het vervangen van de remmen, de distributieriem, multiriemen, de accu, de ruitenwissers en de waterpomp. Daarbij worden originele Volkswagen-onderdelen gebruikt. “We zien momenteel een duidelijke groei in het aantal verkochte onderhoudspakketten voor de oudere bouwjaren ten opzichte van de periode vóór Covid-19”, aldus Huib de Vries, pr-manager van Volkswagen en Volkswagen Bedrijfswagens. “Ook in bijvoorbeeld het remmenonderhoud zien we groei.”
Zeventig procent goedkoper
Bij de Stellantis-merken wordt eveneens steeds meer gerekend in het voordeel van de eigenaar die oudere auto op de weg wil houden. “Bij Peugeot, Citroën en DS Automobiles werken we met de zogenaamde economy-beurt,” zegt pr-manager Jeroen Maas. “Hierbij wordt zoveel mogelijk aangestuurd op onze tweede onderdelenlijn: Eurorepar. Onderdelen uit deze lijn zijn door de bank genomen zo’n zeventig procent goedkoper dan originele onderdelen. Daarnaast hanteert de dealer bijvoorbeeld een kleinere marge op de onderhoudsbeurt, waardoor de prijs van het hele ‘pakket’ aantrekkelijker wordt voor de klant met een oudere auto.” Een soortgelijke koers wordt in 2024 doorgevoerd bij Opel, Abarth, Alfa Romeo, Fiat en Jeep.
Meer oudere auto's bij de merkdealer
Een strategie die lijkt te werken. Volgens het rapport ‘Mobiliteit in Cijfers 2023’ van de RAI Vereniging, had vijftig procent van alle auto’s die de merkdealers in 2022 in hun werkplaats mochten verwelkomen een leeftijd van zeven jaar of ouder. Overigens nog een heel verschil in vergelijking met de onafhankelijke garagist, waar gemiddeld maar liefst 84 procent van alle auto’s in de werkplaats zeven jaar of ouder was.