Opel Zafira - Doorgelicht

Geluk voor het hele gezin

AutoWeek 23 2018
AutoWeek 23 2018
AutoWeek 23 2018

Je leest het in AutoWeek 23 2018

Je hebt zo van die types die hulpvaardig zijn, sympathiek, praktisch – en toch loopt niemand er echt warm voor. De Zafira, die zijn intrede deed op de IAA van 2011, is er zo een.

De alweer de derde generatie van Opels compacte, want slechts 4,65 meter lange MPV heeft eigenlijk alles: hij is slim ingedeeld, betrouwbaar en biedt genoeg ruimte voor alle mogelijke activiteiten. Koop je hem van iemand die er in een paar jaar flink wat kilometers mee heeft afgelegd, dan betaal je minder dan de helft van de nieuwprijs: in plaats van € 35.000 (inclusief de nodige extra’s) moet hij nog maar vijftien mille opbrengen. Tenminste, bij het autobedrijf waar wij ons testexemplaar hebben geleend. Het flexibele concept maakt dat je een Zafira op heel veel manieren kunt indelen en daarom is hij ideaal voor gezinnen, maar evenzeer om er een berg spullen mee te vervoeren. Kies je er een met de 1,6-liter CDTI van de Euro 6-generatie met AdBlue, dan is hij ook nog zuinig en mag je er in het buitenland elke milieuzone mee in.

De Zafira is dé auto voor wie de praktische mogelijkheden van een auto belangrijker vindt dan zijn waarde als statussymbool. Zonder problemen past er, mede dankzij het hoge dak, een halve studentenkamer in, of de bagage die een doorsneegezin tijdens de vakantie met zich meesleept – afhankelijk van de uitvoering mag er tot 650 kilo worden geladen. De bewegingsruimte op de eerste en tweede zitrij is groot. Klap je ook de stoelen op de optionele derde rij uit, dan krimpt de bagageruimte tot 162 liter. Daar staan dan wel zeven zitplaatsen tegenover.

In de Innovation-uitvoering met een paar opties biedt de Zafira Tourer een verrassend compleet pakket aan comfort-verhogende extra’s: van rugvriendelijke AGR-stoelen (‘Actie Gezonde Rug’) en verschuifbare stoelen op de tweede rij tot en met automatische klimaatregeling, een centraal geplaatst kleurendisplay voor de navigatie, stuurverwarming, xenonkoplampen, fraaie 17-inch wielen en privacyglas achterin. Als je helemaal losgaat, wordt de Zafira bijna premium.

In totaal is er een twintigtal varianten op de markt, met vermogens van 110 tot 200 pk met als brandstof diesel, benzine, aardgas en/of lpg. De kwaliteit en betrouwbaarheid zijn oké. Minder betrouwbaar zijn bepaalde hulpsystemen en de navigatie. De Bluetoothverbinding was niet stabiel en het botswaarschuwingssysteem was ronduit waardeloos. De regensensor was niet alert genoeg, net als het vrijwel onbruikbare start-stopsysteem. Roestvorming is echter geen enkel probleem meer en bij grondig technisch onderzoek is ook geen narigheid aan het licht gekomen. Bij de facelift van 2016 is het uiterlijk van de Zafira strakgetrokken en het (te) drukke dashboard netjes opgeruimd.

DEGELIJK RUIMTEWONDER ZONDER SERIEUZE PROBLEMEN

De Opel Zafira Tourer staat bekend als een ruime en betaalbare gezinsauto, ook als je meer dan drie kinderen hebt. Exemplaren waar heel veel mee gereden is, vertonen vaak duidelijk zichtbare gebruikssporen. De beschikbare ruimte en het laadvermogen worden vaak goed benut. Maar als je met kleine schoonheidsfoutjes in de afwerking en weinig krasvaste kunststoffen kunt leven, heb je er in principe een robuuste auto aan. Wel even goed nagaan of de terugroepacties voor aanpassingen op het gebied van de veiligheid ook zijn opgevolgd!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.