Opel Mokka GSE: 280 pk sterke topversie schreeuwt het van de daken
Uitgesmeerd naar Opel
Het is officieel. De Opel Mokka krijgt een 280 pk sterke sportieve topversie die zich met dat vermogen direct bombardeert tot een van de sterkste Opels ooit.
De Opel Grandland Electric komt spoedig op de markt als 325 pk sterke vierwielaandrijver, de vorige generatie Grandland was er als 300 pk sterke plug-in en wie voor de laatste generatie Insignia ging winkelen, kon een 260 pk sterke variant met 2.0 Turbo en vierwielaandrijving bestellen. Als daadwerkelijk sportief in de markt gezette uitvoeringen zijn dat geen van allen. Voor sportieve Opels met een hoog vermogen, moest je bij de laatste Opel Astra GTC (280 pk) of bij de eerste generatie Insignia OPC (tot 325 pk) zijn. Binnenkort is ook de Mokka in het rijtje sportieve Opels met veel pk te vinden. De Opel Mokka GSE is nu echt in aantocht.
In mei dit jaar liet het merk een eerste stel schetsen zien van de Mokka GSE Rally: een voor de rallysport bestemde elektrische Mokka met 280 pk en 345 Nm. Kort daarvoor kondigde Opel aan dat het het GSE-label ook op sportieve en wél straatlegale elektrische auto's gaat plakken. Dat kon natuurlijk maar één ding betekenen: er komt een Mokka GSE met 280 pk. Opel kondigt die variant nu zelf daadwerkelijk aan. Daar laat het direct de eerste échte foto's van de Mokka GSE en zijn rallyneefje zien, al is het tweetal nog uitbundig verpakt met stickerwerk waarop we de schreeuwerige afkorting 'OMG!' zien.
De aandrijflijn die de Opel Mokka GSE krijgt is gelijk aan die van de Alfa Romeo Junior Veloce. Die twee cross-overs zijn op hun beurt weer net zo krachtig als de piepjonge Peugeot e-208 GTI en de Lancia Ypsilon HF. Ook wat aandrijflijnen betreft weet Stellantis zijn spullen kundig over diverse merken, modellen en labels uit te smeren. En waarom niet, de Volkswagen Group doet dat immers ook al jaren. Toch?