Opel Frontera: elektrische én voordelige ruimtereus

Langverwachte opvolger van de Crossland

Opel Frontera
Opel FronteraOpel FronteraOpel FronteraOpel FronteraOpel FronteraOpel FronteraOpel Frontera

Vergeet de Opel Crossland. Dit is de splinternieuwe Opel Frontera die hem gaat vervangen. Hij is vernoemd naar een echte offroader, maar heeft daar helemaal niets mee te maken. De nieuwe Opel Frontera is namelijk een ruime, als SUV vermomde cross-over die een stuk lager in de markt wordt gezet. En er komen ook volledig elektrische versies van!

Highlights Opel Frontera

  • Opvolger Opel Crossland
  • Helemaal elektrisch of mild-hybride
  • Flink én ruim
  • Interessante prijsstelling

Opel heeft de retrosmaak te maken. Manta is namelijk niet de enige oude modelnaam waarvoor het hogere management in Rüsselsheim toestemming heeft gegeven hem terug te brengen. Uit Opels diepe bak met verdwenen modelnamen, waar onder meer bekende namen als Vectra en Kadett in rondslingeren, heeft het merk de Frontera-badges gevist. De Opel Frontera was een drie- of vijfdeurs SUV die Opel tussen 1992 en 2004 in Nederland leverde. De Frontera was een échte offroader, maar stiekem was het helemaal geen Opel. Net als grote broer Monterey was het namelijk een op slimme wijze ver-Opel-de terreinwagen van Isuzu. Waar de Monterey feitelijk een Isuzu Trooper was, was de Frontera stiekem een Isuzu MU. De splinternieuwe Opel Frontera is geen offroader, maar blijft toch enigszins trouw aan de Frontera-geschiedenis. Ook deze nieuwe Frontera is namelijk niet écht een Opel!

De Frontera waar Opels nieuwste model zijn naam aan ontleent.

Bouwen op C3 Aircross

Opel geeft vooralsnog nauwelijks technische specificaties vrij van de nieuwe Frontera en rept dus ook met geen woord over de basis van de auto. Toch kunnen we je daar al heel wat over vertellen, vooral dankzij Citroën en de Zuid-Amerikaanse en Indiase afdelingen van dat merk. Voordat Citroën in Europa de nieuwe Citroën C3 en de elektrische ë-C3 presenteerde, vuurde het die auto's al af op de Indiase en Zuid-Amerikaanse markt. Althans, de C3 en ë-C3 die naar Europa kwamen waren aangepaste versies daarvan. De Citroën C3 heeft ver buiten Nederland ook een splinternieuwe C3 Aircross naast zich, een SUV-achtig derivaat dat het gros van zijn techniek deelt met zijn kleinere broertje. De splinternieuwe Opel Frontera die we je in dit artikel voorschotelen, deelt een aanzienlijk deel van zijn koets met die auto. Kort door de bocht: de Opel Frontera is een voor de Europese markt én voor Opel aangepaste versie van de exotische nieuwe C3 Aircross. De C3 Aircross zelf komt op zijn beurt in een voor de Europese markten strakgetrokken vorm ook onze kant op.

De Citroën C3 Aircross, waar de Opel Frontera duidelijk op is gebaseerd.

Allemaal leuk en aardig, maar Opel heeft de Crossland toch al? Jazeker, maar die is geen lang leven meer beschoren. De Opel Crossland die je nu nog in de showrooms vindt, verscheen in 2017 als Crossland X op de markt en moest de Meriva doen vergeten. In 2020 verloor de Crossland het X-deel van zijn naam, maar kreeg er in een strakgetrokken snuit en een deel van het toen jongste Opel-design voor terug. De Frontera gaat hem vervangen, op interessante wijze. De nieuwe Opel Frontera heeft een meer SUV-achtige uitstraling en is ook aanzienlijk groter.

Groter en ruimer

Opel geeft zelf geen afmetingen vrij, maar de centimeters die de al bekende maar enkel nog in groeimarkten geleverde C3 Aircross achter zijn naam noteert, geven dat al weg. Net als die Citroën is de Opel Frontera ruim 4,3 meter lang, pak hem beet 11 centimeter langer dan de Crossland. Daarbij is hij zo'n 6 centimeter hoger en enkele centimeters breder. Met 2,67 meter wint de wielbasis van de Frontera het met 7 centimeter van de Crossland die hij de showroom uitduwt. Niet gek dus dat Opel een riante bagageruimte van 460 liter opgeeft (Crossland: 410 liter). Gooi je de achterbank plat? Dan kun je voor 1.600 liter aan spul meezeulen (Crossland: 1.255 liter). Mogelijk komt de Frontera net als zijn neefje van Citroën als vijf- én als zevenzitter op de markt. En de Mokka dan? Die staat hoger in de markt, maar is met zijn 4,15 meter wel een vijftiental centimeters korter dan de Frontera.

De Opel Frontera is aanzienlijk groter én ruimer dan deze Crossland die hij vervangt.

De Opel Frontera is dus groter, ruimer én meer SUV-achtig dan de Crossland, maar dat is niet het enige waarmee de auto breekt met het verleden. De Frontera laat het PF1-platform voor wat het is en staat net als het nieuwe C3-duo op Stellantis' Smart Car Platform. Die basis vindt later overigens ook zijn weg naar de nieuwe Fiat Panda en naar een stel andere nieuwkomers van Stellantis. Het platform brengt iets interessants naar de Opel Frontera: elektrische aandrijflijnen. Inderdaad, net als van de Citroën C3 komen er ook van de Opel Frontera één of meerdere elektrische versies. Wat die te bieden hebben? Daarover tasten we nog in het duister. Het is mogelijk dat Opel de 113 pk sterke elektromotor en de 44 kWh accu van de sterkste ë-C3 in de meest bescheiden variant van de Frontera hangt. Potentere varianten krijgen misschien wel de 136 pk of zelfs 156 pk sterke elektromotoren en de 50 kWh-accu's van auto's als de Opel Mokka en Peugeot 2008. Dat blijft voorlopig in elk geval giswerk. Feit is dat de relatief goedkope basis van de Frontera doet vermoeden dat de SUV relatief gunstig in de markt kan worden gezet. Een stap onder de Mokka in elk geval. Wie geen elektrische Opel Frontera wil, kan voor 48V-mild-hybride versies gaan. Ook daarvan geldt dat er nog geen specificaties beschikbaar zijn.

Vanbuiten veel Citroën, toch eigen gezicht

In het koetswerk van de Opel Frontera valt duidelijk zijn technische basis te ontwaren. Het gros van de koets is namelijk uitwisselbaar met dat van de genoemde Citroën C3 Aircross, al heeft Opel wel zijn best gedaan om hem te ver-Opel-en. De Frontera heeft een typisch Opel-front, compleet met het Opel Vizor geheten zwarte masker rond en tussen de koplampen. Ook het bumperwerk is hier volledig eigen, evenals achterop. Daar zien we overigens ook dat Opel de Frontera niet alleen compleet eigen en meer eigen achterlichten heeft gegeven, maar ook een achterklep die niet identiek is aan die van het origineel van Citroën. De oplopende schouderlijn in het achterportier, de aangezette heupen en de vorm van de C-stijl zijn evenals het kleine en optisch met de achterruit verbonden derde zijruitje wél afkomstig van zijn zustermodel. De handgrepen van de portieren dan weer niet, en dat is opmerkelijk.

Vanbinnen wél helemaal eigen

Het binnenste van de Opel Frontera oogt wel helemaal eigen. Uiteraard zijn de knoppen in de deurpanelen waarmee je de elektrische ramen bedient gelijk aan die van de Europese (ë-)C3 en is ook het knoppeneiland van de klimaatregeling uitwisselbaar met dat van de Citroën, maar de vormgeving van de cockpit is helemaal Opel. We zien een 10 inch groot digitaal instrumentarium en een infotainmentsysteem met dezelfde diagonaal dat er tegenaan is geplaatst. Ook opvallend is het stuurwiel: dit exemplaar vind je namelijk in geen enkele andere Opel. Opel spreekt over een ruime hoeveelheid opbergvakken en over de aanwezigheid van verscheidene usb-poorten voor- en achterin.

Uitgebreide technische specificaties verwachten we later dit jaar, evenals Nederlandse prijzen.

PRIVATE LEASE Opel Frontera

Lezersreacties (95)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.