AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Opel Astra OPC Extreme: dik 300 pk

Opel Astra OPC Extreme
Opel Astra OPC Extreme
Opel Astra OPC Extreme
Opel Astra OPC Extreme
Opel Astra OPC Extreme
Opel Astra OPC Extreme
Opel Astra OPC Extreme
Opel Astra OPC Extreme
Opel Astra OPC Extreme
Eind januari liet Opel de eerste afbeelding zien van de overtreffende trap van de Astra OPC: de Extreme. Inmiddels hebben we meer beeldmateriaal en de bijbehorende specificaties van deze opper-Astra.

Toen Opel een kleine maand geleden de eerste foto van de Astra OPC Extreme de wereld in stuurde, konden we nog slechts speculeren over wat de Duitsers onderhuids met de auto hadden uitgespookt. Inmiddels heeft Opel meer openheid van zaken gegeven.

De Extreme is afgeleid van de raceauto die meedoet aan het Nürburgring Endurance Championship (VLN) en is 100 kg lichter dan de 'normale' Astra OPC. Dat zou neerkomen op een gewicht van 1.350 kg voor de OPC Extreme. De gewichtsreductie is te danken aan diverse koolstofvezel componenten, waaronder het dak, de motorkap, spoilers, diffuser, wielen en veerpootbrug. Zo weegt het dak nu nog slechts 2,3 kilo, aanzienlijk minder dan de 9,8 kilo die het stalen dak weegt.

Over hoeveel pk's de viercilinder turbomotor exact ophoest, blijft Opel nog vaag. Men houdt het voorlopig op 'meer dan 300 pk', die via een zesbak en limited slip differentieel op de voorwielen wordt losgelaten. Ook een 0-100-tijd en topsnelheid weten we nog niet, maar de Extreme moet gemakkelijk onder de 6 seconden van de Astra OPC kunnen duiken en wie weet heeft Opel de begrenzer voor deze speciale versie laten varen.

De Astra Extreme rolt op 19-inch wielen met daaromheen Hankook-rubber in de maat 245/40R19. Remmen gaat met Brembo-materiaal met zes zuigers per klauw, die zich vastgrijpen in schijven met een diameter van 370 mm. Net als bij de raceauto kan de vering en demping worden aangepast.

Binnenin gaat het er Spartaans aan toe; de achterbank maakte plaats voor een rolkooi en de inzittenden worden stevig op hun plaats gehouden door de Recaro-sportstoelen met zespuntsgordels.

Opel gaat de straatlegale Astra OPC Exteme in een beperkte oplage bouwen. Hoe groot of klein die oplage is, weten we nog niet. We hopen op de salon van Genève, waar de auto z'n officiële debuut beleeft, meer aan de weet te komen.

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (89)

Reageren