Opel Astra krijgt nieuwe mild-hybride aandrijflijn
Even ruim als voorheen
De nieuwe mild-hybride aandrijflijn van Stellantis vindt stapje voor stapje zijn weg naar middelgrote modellen. Nu is het de beurt aan de Opel Astra, die er 500 euro duurder van wordt maar daarvoor ook meer biedt.
De ruggengraat van het Europese benzine-aanbod van het voormalige PSA is al heel lang de 1,2-liter driecilinder benzinemotor met 130 pk. Je vindt hem overal terug in het compacte en middelgrote aanbod, en dat al jarenlang. De motor is er met een handbak of met een achttraps automaat (van Aisin), maar die laatste optie gaat verdwijnen. In plaats daarvan introduceerde Stellantis dik een jaar geleden al een vernieuwde, 136 pk sterke aandrijflijn. Die is ook opgebouwd rondom een 1.2, maar verruilt zijn traditionele achtbak voor een zestraps automaat met dubbele koppeling. Hij krijgt er ook een klein beetje elektrificatie bij in de vorm van een 28 pk en 55 Nm sterke elektromotor, die hem bij Stellantis het predicaat ‘Hybrid’ oplevert.
Opmerkelijk genoeg verscheen deze aandrijflijn in 2023 niet in een nieuw en fris model, maar in de Peugeots 3008 en 5008, die toen al op hun laatste benen liepen. De veel nieuwere Opel Astra en Peugeot 308 moesten het tot nu toe zonder doen, maar dat verandert vandaag. Althans, voor de Astra, want Peugeot heeft de nieuwe prijslijst kennelijk nog niet klaar. De Astra kost als 1.2 Turbo Hybrid e-DCT minimaal €36.999 en is over de gehele linie 500 euro duurder dan voorheen. Dat verdien je in theorie terug, want met een WLTP-verbruik van 4,7 in plaats van 5,7 liter per 100 kilometer is de hybride-Astra flink zuiniger dan de 130 pk-versie van voorheen.
De complete prijslijst van de nieuwe Astra-modellen vind je hieronder, voor de volledigheid aangevuld met de niet-gewijzigde handgeschakelde modellen. Naast de genoemde versies is de Astra er ook als PHEV en als volledig elektrische Astra Electric, maar die niet-gewijzigde versies laten we hier even buiten beschouwing. Liever zoveel mogelijk ruimte? Dan hebben we nog twee goede nieuwtjes voor je. De eerste is dat de Astra als Sports Tourer geen cent duurder is dan de vijfdeurs hatchback, de tweede is dat de mild-hybride-versie zijn accu slim onder een stoel verstopt en dus evenveel laadruimte biedt als een reguliere benzineversie. In zo’n Sports Tourer kun je dan ook maximaal 1.634 liter kwijt, tegen 1.553 liter in een versie met oplaadmogelijkheid.
Prijzen Opel Astra
Benzine handbak | ||
1.2 Turbo 110 pk | Edition | €33.499 |
1.2 Turbo 130 pk | GS | €37.499 |
1.2 Turbo 130 pk | Ultimate | €40.999 |
Mild-hybrid aut. | ||
1.2 Turbo 136 6-AT | Edition | €36.999 |
1.2 Turbo 136 6-AT | GS | €40.249 |
1.2 Turbo 136 6-AT | Ultimate | €43.749 |