AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Opel Ampera: aan het stopcontact
63
Opel laat de Ampera aan het publiek zien. Deze plug in-hybride staat op de Salon van Genève, en het is een vijfdeurs met vier zitplaatsen.
De Ampera maakt gebruik van de GM Voltec aandrijflijn. Geheel opgeladen komt de auto met behulp van de accu's 60 kilometer ver. Deze lithium-ionbatterijen kun je opladen via het 230V-stopcontact. Een actieradius die voor veel mensen toereikend is voor woon-, werkverkeer. Gaat de reis verder, dan springt een verbrandingsmotor bij, maar die werkt dan als generator voor de elektromotor, zodat de Ampera op elektrische kracht blijft rijden. Hiermee is het een zogenaamde seriehybride.
Dat de Ampera gebruik maakt van de zelfde techniek als de Chevrolet Volt, zal geen verrassing zijn. Meer informatie krijgen we op 3 maart wanneer de Opel Ampera wordt onthuld. De Chevrolet Volt komt in 2010.