AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ook tuktuks worden groen

Tuktuk | Foto: ANP
De Rotterdamse organisatie Enviu is begonnen met hun hybride tuktuk project. Studententeams uit Nederland en India strijden een jaar met elkaar om te zien wie de zuinigste en schoonste tuktuk in elkaar weet te zetten.
Het nobele streven van het project is een hoger inkomen voor de vaak arme Tuktuk-chauffeurs en het terugdringen van de CO2-uitstoot van de driewielers. Eén Aziatische tuktuk is namelijk net zo vervuilend als vijftig schone Europese auto's bij elkaar.
De opdracht die de studenten mee krijgen, is het ontwikkelen van een duurzame en gemakkelijk monteerbare installatie die de motor van de miljoenen Tuktuks schoner en zuiniger maakt. Naast de technische oplossing gaan de studenten ook aan de slag met het ontwikkelen van het sociale businessplan voor de marktintroductie van hun installatie.
De finale is in mei 2009 in India. Hier nemen de teams het tegen elkaar op in een eindrace en zullen hun bedrijfsplannen presenteren. Enviu wil het winnende model samen met het betreffende team verder ontwikkelen en op grote schaal verspreiden in grote Aziatische steden.
Stef van Dongen, oprichter van Enviu: ,,Het is onze ambitie om uiteindelijk één miljoen tuktuks aan te passen. Hiermee kan zo'n 15% van de jaarlijkse uitstoot van de gehele Rotterdamse haven worden gecompenseerd. Het gaat dus om een project met potentieel grote impact."
Daihatsu
Maar ook andere Nederlandse bedrijven zijn bezig met groene tuktuks.
Tuk Tuk Company heeft vijftig tuktuk rondrijden in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Deze taxi'tjes worden uit Thailand gehaald, maar ze gaan niet zo maar de weg op. De tweetakt motor wordt vervangen door een Daihatsu viertakt. Deze krachtbron lijkt op die van bijvoorbeeld een Cuore. Uiteraard zorgt die voor veel minder CO2-uitstoot.
Verder rijden alle tuktuks in Rotterdam op LPG en is het bedrijf bezig de ontwikkeling van een 'zero emission' tuktuk, de Tuk-E-Tuk. Deze moeten enkel op elektriciteit gaan rijden. Als de Tuk-E-Tuk productierijp is moet deze alle huidige Tuktuks gaan vervangen.   

Lezersreacties (0)

Reageren