AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Officieel: Audi Q5
114
De grootste klappers op de Beijing Motor Show zijn beide middelgrote SUV's: de Mercedes GLK en de Audi Q5. De Mercedes-Benz zagen we gisteren al, nu is het tijd voor Audi's antwoord.
De proporties van de Q5 zijn iets anders dan gebruikelijk in dit segment. De lengte (4,65 meter) en breedte (1,88 meter) zijn groter dan bij de belangrijke concurrenten, maar met een hoogte van 1,65 meter is de nieuwe Audi tegelijkertijd gedrongener. De cW-waarde van 0,33 is de laagste in z'n klasse. De Q5 staat standaard op 17 inch lichtmetaal, maar wie bijbetaalt, kan ook wielen met een diameter van maximaal 20 inch krijgen.
Audi wil met de Q5 de sportiefste midi-SUV neerzetten. De poging hiertoe beperkt zich niet tot uiterlijkheden: Audi brengt het uit de A4 bekende Drive Select systeem naar de Q5. Dit systeem pas de besturings- en demperkarakteristieken aan naar wens van de bestuurder: sportief of comfortabel.
In een normale situatie gaat zestig procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen. Als het nodig is, verandert dit in minimaal 35 procent of maximaal 85 procent. De Q5 kan hellingen van maximaal 21 graden (60 procent) bedwingen.
Het interieur van de SUV kan worden verfraaid met chroom, leder, aluminium en alcantara. Achterin is plek voor 540 liter bagage. Wie de achterbank neerklapt, krijgt de beschikking over 1560 liter ruimte. Audi verwent de inzittenden optioneel met een Bang&Olufsen multimediasysteem.
Onder de kap is er een primeur: de nieuwe 2,0-liter TFSI motor. Deze levert 211 pk en is voorlopig de enige benzinemotor in het gamma. Het blok stelt de Q5 in staat tot een acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur in 7,2 seconden. Deze versie heeft een topsnelheid van 222 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik bedraagt 8,5 liter benzine per 100 kilometer.
De diesels zijn al wel bekend. Allereerst de 2,0-liter TDI met 170 pk. Deze helpt de Q5 in 9,5 seconden naar 100 kilometer per uur en bereikt een topsnelheid van 204 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik van de instapdiesel is 6,7 liter per 100 kilometer.
De meest potente motor is bij de introductie de 3.0 TDI. Deze pompt er 240 pk uit en -belangrijker- een maximumkoppel van 500 Nm. Deze topdiesel sprint in 6,5 seconden naar 100 kilometer per uur, de topsnelheid is 225 kilometer per uur. Hij heeft iets meer dorst dan de basisdiesel: 7,7 liter per 100 kilometer. Op deze 3.0 TDI en de 2.0 TFSI kan de klant ook de nieuwe, zeventraps S-Tronic automaat bestellen.
De Audi Q5 richt z'n pijlen niet alleen op de Mercedes GLK: hij heeft ook de BMW X3, Land Rover Freelander en Volvo XC60 op de korrel. De strijd barst los in het najaar: dan komen naar de Q5 ook de XC60 en de GLK op de markt.
Audi wil met de Q5 de sportiefste midi-SUV neerzetten. De poging hiertoe beperkt zich niet tot uiterlijkheden: Audi brengt het uit de A4 bekende Drive Select systeem naar de Q5. Dit systeem pas de besturings- en demperkarakteristieken aan naar wens van de bestuurder: sportief of comfortabel.
In een normale situatie gaat zestig procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen. Als het nodig is, verandert dit in minimaal 35 procent of maximaal 85 procent. De Q5 kan hellingen van maximaal 21 graden (60 procent) bedwingen.
Het interieur van de SUV kan worden verfraaid met chroom, leder, aluminium en alcantara. Achterin is plek voor 540 liter bagage. Wie de achterbank neerklapt, krijgt de beschikking over 1560 liter ruimte. Audi verwent de inzittenden optioneel met een Bang&Olufsen multimediasysteem.
Onder de kap is er een primeur: de nieuwe 2,0-liter TFSI motor. Deze levert 211 pk en is voorlopig de enige benzinemotor in het gamma. Het blok stelt de Q5 in staat tot een acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur in 7,2 seconden. Deze versie heeft een topsnelheid van 222 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik bedraagt 8,5 liter benzine per 100 kilometer.
De diesels zijn al wel bekend. Allereerst de 2,0-liter TDI met 170 pk. Deze helpt de Q5 in 9,5 seconden naar 100 kilometer per uur en bereikt een topsnelheid van 204 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik van de instapdiesel is 6,7 liter per 100 kilometer.
De meest potente motor is bij de introductie de 3.0 TDI. Deze pompt er 240 pk uit en -belangrijker- een maximumkoppel van 500 Nm. Deze topdiesel sprint in 6,5 seconden naar 100 kilometer per uur, de topsnelheid is 225 kilometer per uur. Hij heeft iets meer dorst dan de basisdiesel: 7,7 liter per 100 kilometer. Op deze 3.0 TDI en de 2.0 TFSI kan de klant ook de nieuwe, zeventraps S-Tronic automaat bestellen.
De Audi Q5 richt z'n pijlen niet alleen op de Mercedes GLK: hij heeft ook de BMW X3, Land Rover Freelander en Volvo XC60 op de korrel. De strijd barst los in het najaar: dan komen naar de Q5 ook de XC60 en de GLK op de markt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Plug-in hybride Audi Q5 heeft elektrisch bereik van 100 kilometer
Nieuws
Tesla Model 3, Kia EV3, Dacia Bigster e.a. aan gort gereden door Euro NCAP
Nieuws
Nieuwe Audi A5 Sportback: orde in de chaos
Nieuws