Nu officieel: Nissan Nismo GT-R

Nu officieel: Nissan Nismo GT-R
Nu officieel: Nissan Nismo GT-RNu officieel: Nissan Nismo GT-RNu officieel: Nissan Nismo GT-RNu officieel: Nissan Nismo GT-RNu officieel: Nissan Nismo GT-RNu officieel: Nissan Nismo GT-RNu officieel: Nissan Nismo GT-RNu officieel: Nissan Nismo GT-RNu officieel: Nissan Nismo GT-RNu officieel: Nissan Nismo GT-RNu officieel: Nissan Nismo GT-R
Gisteren verscheen Nismo's visie op de Nissan GT-R al iets te vroeg op internet. Vandaag hebben de Japanners de ultieme versie van Godzilla officieel gepresenteerd.

Het superlatief van Japanse knalspieren wordt door de technici van Nissan's sportafdeling van 550 pk opgekrikt naar niet minder dan 600 pk. Een aangepast motormanagementsysteem en grotere turbochargers, die Nissan normaal gebruikt voor z'n GT3-racewagens, hebben de vermogensupgrade mogelijk gemaakt. Hoe rap een sprintje naar de 100 km/h wordt afgelegd, wordt nog niet vermeld. Verwacht dat er in ieder geval een aantal tienden van seconden van de 2,7 seconden die de reguliere GT-R er over doet, wordt afgesnoept.

Nismo heeft het chassis extra stijf weten te maken en aangepaste dempers aan zowel de voor- als achterzijde moeten de GT-R nog strakker over het asfalt laten jagen. Dunlop heeft in samenwerking met Nissan's sportafdeling een set banden ontwikkeld en achter wordt een lichtgewicht maar extra stijve anti-roll bar gemonteerd.

Aan de buitenzijde is de Nismo GT-R te herkennen aan een koolstofvezel achterspoiler, die bij 300 km/h zo'n 100 kilo aan extra downforce levert. Een iets agressiever ogende bumper siert het front van de afgetrainde GT-R en verder monteert Nismo speciale zwarte zesspaaks wielen. Op de afbeeldingen zien we Godzilla met Brilliant White Pearl lak. Verder is de Nismo-versie leverbaar in Meteor Flake, Pearl Black, Ultimate Metallic Silver en Vibrant Red. Nieuw is een matgrijze jas.

Bij een dergelijke krachtpatser rijst altijd de vraag: 'Hoe snel is-ie op de 'Ring?'. Welnu, de Nismo GT-R voltooit een ronde op het ruim 20 kilometer lange circuit in 7:08;679 seconden. Daarmee moet ie de Porsche 918 Spyder met 6 minuten en 57 seconden voor zich dulden, maar toch hebben de Japanners er een record uit weten te slepen. De GT-R is namelijk de snelste 'niet gelimiteerde productieauto' ooit. Of de Nismo GT-R naar Nederland komt, en hoeveel hij dan moet gaan kosten is nog niet bekend.

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.