Nu officieel: Mercedes-Benz E-klasse Coupé
Geheel volgens verwachting
Dit weekend verscheen de folder van de nieuwe E-klasse Coupé online en vandaag heeft Mercedes-Benz besloten het doek ook zélf van zijn nieuwste model te trekken. Een verrassing is het uiterlijk van de E-klasse Coupé natuurlijk niet echt. Al maanden weten we dat de E-Coupé wat design betreft perfect past tussen de C- en S-klasse Coupé.
Wie een blik op de nieuwe E-Coupé werpt, valt waarschijnlijk direct op dat er een extra spijl zit in de raampartij. Dat is een designknipoog naar de vorige generatie E-Coupé, een auto die technisch sterk gerelateerd was aan de vorige C-klasse Coupé. Net als zijn huidige coupébroers is ook de nieuwe E-Coupé voorzien van zeer platte led-achterlichtunits. Wie Led-multibeam-koplampunits bestelt, wordt getrakteerd op een extra functie. Als de deuren van de auto worden ontgrendeld, lichten de leds aan de achterzijde vanuit het midden naar buiten toe op. Als je de auto afsluit, ziet de leds in tegenovergestelde richting aangaan. De E-klasse Coupé meet 4,83 meter in de lengte, is 1,86 meter breed en 1,43 meter breed. Daarmee is hij een ruime tien centimeter langer, zo'n 8 centimeter breder en 3 centimeter hoger dan zijn voorganger.
In het interieur zien we het dashboard uit de E-klasse sedan en Estate. Twee optionele 12,3 inch displays hebben een plek gekregen in het instrumentarium, schermen die samen de Widescreen Cockpit vormen. Wie deze schermen niet aanvinkt op de bestellijst , krijgt twee analoge klokken met een digitaal scherm ertussen. Ook nieuw is de vorm van de ventilatieroosters, die volgens Mercedes in de E-Coupé lijken op een straalmotor. Uiteraard is het binnenste geheel volgens Mercedes-traditie in veel smaken te krijgen.
Op het stuur vinden we Touch Control 'knoppen' en op de middentunnel nemen we een touchpad en een knop waar om de infotainment mee te bedienen. Linguatronic spraakbesuting is aanwezig voor wie graag praat tegen zijn E-klasse Coupé.
Motoren
De basis-benzinemotor vinden we in de E 200, een 2,0 liter viercilinder die 184 pk en 300 Nm opwekt. Daarmee staat een snelheid van 100 km/h in 7,8 tellen op de klok. Bij 240 km/h behoort het versnellen tot het verleden. Wie meer kracht wenst, kan bij de E 300 terecht. Deze variant is dankzij een 245 pk en 370 Nm sterke variant van dezelfde 2,0-litermotor goed voor een topsnelheid van 250 km/h en een 0-100-sprinttijd van 6,4 tellen. Boven aan de benzineladder staat voorlopig de E 400 4Matic, die standaard is voorzien van vierwielaandrijving. Onder de kap vinden we een 3,0 liter grote V6, die 333 pk en 480 Nm levert. Daarmee accelereert de Mercedes in 5,3 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Schakelen gaat in alle gevallen middels een 9G-Tronic automaat. Dieselen kan met een 194 pk sterke E 220d, met 2,0-liter dieselmotor die gemiddeld 4l/100 km slurpt. Later volgen ook AMG-versies.
Systemen
Geen E-klasse zonder hightech systemen. Zo beschikt ook de Coupé over slimme systemen als Active Break Assist en Drive Pilot, daarmee kan de nieuwe Benz net als versies met meer portieren auto's 'volgen' bij een snelheid van maximaal 210 km/h. Remote Parking Pilot is ook aanwezig, een systeem waarmee de E-klasse middels een telefoonapplicatie uit krappe parkeerplekken is te rijden.
Tijdens de North American International Auto Show in Detroit wordt de E-klasse Coupé voor het eerst in levenden lijve aan het grote publiek getoond. De E-klasse-familie is nu bijna compleet, we wachten alleen nog op een E-klasse Cabriolet.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz Estate 300 e AMG Line | Panoramadak | Premium plus | Trekhaak | 20 inch | Night pakket |
- 2024
- 14.369 km

Mercedes-Benz Estate BWJ 2022 / 211 PK E200 Business Solution AMG automaat | LEER | 360 CAMERA | SPORTSTOELEN | STOELVERW | NAVI | CLIMA | CRUISE |
- 2022
- 99.108 km

Mercedes-Benz E-klasse Cabrio 350 BlueTEC Ambition LAGE KM! UNIEK
- 2012
- 42.067 km