Nu eens geen 911: BMW 858 CSL is ‘restomod’ met V10
M8-ig
Denk ‘restomod’ en je denkt ‘911’. Nu hebben we echter eens een andere dikke Duitser in gemoderniseerde vorm voor de lens: een BMW 850i die is omgebouwd tot ‘858 CSL’. Met V10!
Een 'restomod' is een oudere, vaak al klassieke auto die op (hopelijk) smaakvolle wijze wordt gemoderniseerd en verbeterd. De Porsche 911 is kennelijk het meest voor de hand liggende slachtoffer. Bedrijven als Singer en Tuthill pakken het icoon te pas en te onpas aan. Maar het kan ook anders. Een BMW-specialist met de naam Reyn Speed Shop uit Californië heeft zich uitgeleefd op een 850i uit de jaren 90, van het E31-model. Die ultieme BMW-GT werd ontdaan van zijn V12 en voorzien van een V10 uit de veel latere BMW M5 van de E60-generatie, inclusief de handbak die voor dat model louter in de VS leverbaar was. Ook stuurwiel en instrumentarium komen van zo’n M5.
Voor de gelegenheid is het V10-blok naar verluidt opgeboord van 5,0 naar 5,8 liter, maar precieze vermogens zien we nergens terug. Dat maakt wat ons betreft niet uit, want het is duidelijk dat ‘Reyn’ iets heel speciaals heeft gemaakt van de ‘858’. De auto is fors breder dan standaard, maar die verbreding is naadloos en op origineel lijkende wijze doorgevoerd. Achterklep en achterschermen zijn achteraan iets verhoogd om een ducktail-achtige spoiler te krijgen en de achterbumper kreeg een enorme diffusser met vier dito uitlaateindstukken. Het verwijderen van de klapkoplampen is voor veel liefhebbers ongetwijfeld een pijnlijk puntje, maar levert wel extra koellucht en een stel moderne, in de oorspronkelijke mistlampunits weggewerkte led-koplampen op. Een ‘custom’ voorbumper maakt het feest compleet.
Veel meer dan kijken kunnen we niet naar deze BMW, want het blijft bij dit ene exemplaar. Hoewe l… wie de bouwers bij de Reyn Speed Shop lief aankijkt en een hele sloot geld meeneemt, komt vast een eind.
Een 8-serie van dit kaliber is er bij BMW zelf nooit gekomen. Dat zo'n veelgevraagde E31 M8 destijds wel is overwogen, bewijst het unieke concept-exemplaar dat nu in het Louwman Museum in Den Haag te zien is. Wie dat nog wil meemaken, moet snel zijn: de 'Supercars uit de jaren 90'-tentoonstelling duurt tot en met aanstaande zondag.

Deze unieke, 640 pk sterke M8 is tot en met aanstaande zondag te zien in het Louwman Museum. Tot een productieversie kwam het nooit.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 840D XD. CABRIO HIGH EXE. M-SPORTPAKKET - BOWENS en WILKINS
- 2019
- 99.998 km

BMW 840i xDrive - M-Sport Pro - Pano - Stoelventilatie - Driving Ass Prof - Onderstel Prof
- 2025
- 7.484 km

BMW M850i xDrive | Stoelkoeling | Harman Kardon | Adap. Cruise | Softclose | Achteras sturing | 360 camera
- 2022
- 36.084 km