Nogmaals: de Volkswagen Nils
Gisteren lekte de informatie over de Volkswagen Nils concept al uit op internet. Nu geeft VW zelf de informatie vrij. Dus nogmaals: de volledig elektrische eenzitter van Volkswagen.
Volkswagen heeft voor de IAA in Frankfurt een elektrische concept car klaargestoomd. Bij de eenzitter is gekozen voor een opzet zoals in een F1-auto: de bestuurder zit in het midden en de motor ligt achter hem. Die krachtbron is een elektromotor met een constant vermogen van 20 pk en een piekvermogen van 34 pk. De lithium ion-batterij heeft een capaciteit van 5,3 kWh. De actieradius is 65 kilometer en de top is 130 km/u.
De 460 kilo zware auto moet dan ook Volkswagens visie zijn op de stedelijke mobiliteit. De ontwikkeling is ondersteund door het Duitse ministerie van Transport, Bouwnijverheid en Stedelijke ontwikkeling. De auto is 3,04 meter lang, 86 cm breed en 1,20 meter hoog. De Nils moet meteen als VW herkenbaar zijn door de bumpers die sterk lijken op die van de Up.
De Nils is net als de Up onder meer uitgevoerd met City Emergency Braking, dat zelf remt als er een ongeluk dreigt. Verder is er een zeven inch TFT-scherm dat informatie geeft over de energiestoom en de actieradius. Ook is er een Portable Infotaiment Device, dat zorgt voor telefoon- navigatie en entertainmentfuncties. Ook de ecomodus kan er mee worden geselecteerd en bovendien kan worden bekeken welke bestemmingen er met de resterende energie kunnen worden bereikt.
Verder probeert VW de auto zo simpel mogelijk te houden. Door het lage gewicht, dat onder meer wordt bereikt met een aluminium space frame, heeft de auto bijvoorbeeld geen stuurbekrachtiging nodig. De spiegels zijn alleen handmatig verstelbaar. "In een interieur van slechts 61 centimeter breed, is dat geen nadeel," vindt Volkswagen.