Mercedes-Benz B-klasse wordt extra groen
Net als de Opel Ampera is de B-klasse E-Cell Plus een elektrische auto met Range Extender. In principe wordt de auto aangedreven door een elektromotor die een continu vermogen van 95 pk levert, maar eventueel tot 136 pk kan ontwikkelen. Dankzij een lithium-ion accupakket kan de elektrische B-klasse hiermee tot 100 kilometer geheel elektrisch rijden. Dreigen de accu's leeg te raken dan springt er een 1,0-liter driecilinder turbomotor bij. Tot 60 kilometer per uur fungeert die als generator en heeft dus niets met het aandrijfproces te maken, waardoor de verbrandingsmotor zeer efficiënt werkt. Komt de snelheid boven de 60, dan gaat de 68 pk sterke driecilinder zich dankzij een geavanceerde automaat ook direct bemoeien met het aandrijfproces. De totale actieradius van de E-Cell schat Mercedes op ongeveer 600 kilometer. De gecombineerde uitstoot is voorlopig geschat op 32 gram per kilometer.
Hoewel de prestaties niet zo indrukwekkend zijn als die van de F 125, kan de B-klasse toch best meekomen. Een top van 150 en een sprinttijd van 11,0 seconden zijn bij normaal gebruik natuurlijk voldoende. Ook zit de concept car vol met hulpsystemen, waaronder grootlicht assistent, Attention Assist (het kopje koffie) en Active Parking Assist. Of die ook standaard aanwezig zullen zijn op het definitieve product weten we als 'ie officieel in productie gaat. Naar verluidt is dat in 2014.