Nog veel SEBA-subsidie bedrijfsauto’s beschikbaar: ‘komt door onzekerheid’

RAI wil zero-emissie

Renault Trucks Master Renault Trucks Trafic

Terwijl de SEPP-subsidie voor elektrische personenauto’s aardig volgens plan wordt vergeven, blijft de SEBA-subsidie voor elektrische bedrijfswagens achter. Volgens RAI Vereniging komt dat vooral door onzekerheid omtrent zero-emissiezones vanaf 2025.

De drie subsidies voor elektrische voertuigen werken met een vast budget, dat in de loop van het jaar wel of niet kan worden vergeven. Bij personenauto's gaat dat dit jaar aardig volgens schema. Op het moment van schrijven geven de websites van de landelijke overheid aan dat van de gebudgetteerde €52.500.000 voor de aanschaf van een gebruikte elektrische personenauto nog dik 8,9 miljoen beschikbaar is, ofwel 17 procent. Voor nieuwe EV’s is nog 8,5 miljoen van de beschikbare €58.000.000 onbenut, ofwel 15 procent.

Bij de SEBA, de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s, hangt de vlag er iets anders bij. Van de beschikbaar gestelde 60 miljoen is nog bijna 16,6 miljoen euro beschikbaar, ofwel 28 procent van het totaal. Dat is op zichzelf geen probleem, maar het betekent wel dat een deel van het budget mogelijk niet wordt benut. De SEBA-regeling voor ondernemers geldt, net als de SEPP-regeling voor particulieren, immers voor 2024. Wat in dit jaar niet wordt gebruikt, wordt in principe niet vergeven.

Roep om duidelijkheid

RAI Vereniging trekt daarom aan de bel. De brancheorganisatie stelt dat ondernemers terughoudend zijn bij de aanschaf van een elektrische bedrijfsauto, omdat er nog altijd onzekerheid bestaat over het wel of niet invoeren van zogeheten zero-emissiezones in bepaalde gemeentes. Die zones zouden per 2025 op grote schaal worden ingevoerd, maar het nieuwe kabinet is minder enthousiast en dat levert inderdaad wat onzekerheid op. “Het kan toch niet zo zijn dat dit geld verdwijnt in de algemene middelen, terwijl we nu moeten omschakelen op schonere mobiliteit”, zegt RAI Vereniging-voorzitter Frits van Bruggen.

RAI Vereniging roept het kabinet daarom op om zekerheid te bieden en de resterende SEBA-middelen te behouden voor ondernemers en het geld niet te laten terugvloeien naar de algemene middelen. “Elke euro van de SEBA-subsidie is bedoeld voor schonere lucht en toekomstbestendige stadsdistributie en niet voor begrotingsgaten. Het kabinet moet nú kiezen voor zero-emissie zonder uitstel, zodat het SEBA-budget terechtkomt bij de bakker, de loodgieter en andere ondernemers die financiële steun nodig hebben in de transitie naar schone mobiliteit. Met nog slechts twee maanden om de subsidie aan te vragen, hebben ondernemers nu duidelijkheid nodig van het kabinet."

Subsidie als percentage

Door de SEBA-regeling kunnen ondernemers maximaal €5.000 subsidie krijgen bij aanschaf van een volledig uitstootvrije bedrijfsauto. Anders dan bij SEPP werkt dit niet met een vast bedrag, maar met een percentage van de aanschafprijs. Dat percentage hangt af van de omvang van de onderneming, maar ligt op minimaal 7 en maximaal 12 procent.

Vanaf volgend jaar verschuift het stimuleren van elektrische bedrijfsauto’s in zekere zin van belonen naar straffen. In plaats van subsidie wacht dan immers bpm voor bedrijfswagens, wat de prijzen van met name dieselauto’s flink zal opdrijven.

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.