Nissan werkt aan EV met stroom uit bio-ethanol

Solid Oxide Fuel-Cell pioniert in Japan

Nissan bio-ethanol EV
Nissan heeft met zijn elektrische modellen als de Leaf een grote focus op elektrische auto's. De Japanners maken nu bekend te werken aan een bijzondere variant op dat de EV-formule.

Een reguliere EV krijgt zijn stroom geleverd van een accupakket, een groep batterijen die met een stekker of tijdens bijvoorbeeld afremmen wordt opgeladen. Nissan is voornemens het over een andere boeg te gooien en werkt aan de ontwikkeling van een Solid Oxide Fuel-Cell (SOFC) voor het opwekken van de benodigde elektriciteit. Waterstoftanks zijn niet aan boord, wel een tank met bio-ethanol.

De SOFC is een brandstofcel die werkt met een vaste oxide, keramiek, als elektrolyt tussen de anode en de kathode. De voor de brandstofcel benodigde waterstof wordt aan boord in een omvormer gegenereerd door bio-ethanol om te zetten in waterstof. Nissan mikt op een actieradius van 600 kilometer, vergelijkbaar met die van conventioneel aangedreven auto's en brandstofcelauto's op waterstof.

Zoals we bij meer brandstofcelauto's zien, projecteert Nissan tussen de elektromotor en de brandstofcel een accupakket. Dit is hoofdzakelijk bedoeld om direct elektriciteit aan de elektromotor te kunnen leveren (brandstofcellen zelf werken namelijk met een kleine vertraging en dat wil je natuurlijk niet wanneer je het gaspedaal intrapt). Daarnaast kan dankzij de accu ook (korstondig) meer vermogen naar de elektromotor gestuurd worden dan het geval is met alleen brandstofcellen. Het accupakket is dus eigenlijk een soort energiebuffer.

In tegenstelling tot bij brandstofcellen die werken met waterstof uit een tank aan boord, komt er bij het systeem van Nissan wél CO2 vrij. Dit ontstaat in de omvormer op het moment dat de vrijkomende koolstof uit de ethanol reageert met de zuurstof uit de lucht. Omdat het hier om bio-ethanol gaat zegt Nissan dat het systeem CO2-neutraal werkt.

Bio-ethanol wordt vervaardigd uit onder andere mais en suikerriet. Met name in Zuid-Amerikaanse landen is het een veel gebruikte brandstof voor personenauto's. Hierbij moet de kanttekening geplaatst worden dat de massale productie van suikerriet in landen als Brazilië ook negatieve impacten hebben op mens en omgeving. Zo is er eindeloos veel water nodig voor de productie van het gewas en wordt er veel grond gebruikt voor de productie ervan, waardoor voedselproductie niet overal even hoog op de prioriteitenlijst staat.

PRIVATE LEASE Nissan

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
 

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.