Nissan viert feest met GT-R en 370Z

Samen 100!

Nissan GT-R 50th Anniversary
Nissan GT-R 50th AnniversaryNissan GT-R 50th AnniversaryNissan GT-R 50th AnniversaryNissan GT-R 50th AnniversaryNissan GT-R 50th AnniversaryNissan GT-R 50th AnniversaryNissan GT-R 50th AnniversaryNissan GT-R 50th AnniversaryNissan GT-R 50th AnniversaryNissan GT-R 50th AnniversaryNissan GT-R 50th AnniversaryNissan 370Z GT-R 50th anniversaryNissan 370Z GT-R 50th anniversaryNissan 370Z GT-R 50th anniversaryNissan 370Z GT-R 50th anniversaryNissan 370Z GT-R 50th anniversaryNissan 370Z GT-R 50th anniversaryNissan 370Z GT-R 50th anniversaryNissan 370Z GT-R 50th anniversaryNissan GT-R 50th AnniversaryNissan 370Z GT-R 50th anniversaryNissan 370Z GT-R 50th anniversaryNissan GT-R 50th AnniversaryNissan GT-R 50th Anniversary

Nissan viert in New York een dubbele verjaardag. Niet alleen de legendarische GT-R-reeks wordt namelijk 50 jaar, ook de Z-cars zijn al een halve eeuw onder ons!

Het échte GT-R nieuws is dit jaar de strakgetrokken Nismo, waarover we eerder vandaag berichtten. Naast dat extra heftige witte exemplaar schittert echter een blauwe feest-editie. Die heet heel toepasselijk ‘50th Anniversary Edition’ en onderscheidt zich door de genoemde kleur, een opvallende witte streep over de rug en de nodige badges. Het daarmee ontstane kleurenschema grijpt volgens Nissan terug op de GP Series-raceklasse uit de beginjaren van de GT-R. Het blauw is de tint die op de legendarische Skyline GT-R van de R34-generatie bekendheid kreeg. Het interieur is uitgevoerd in een grijze tint die ook in de reguliere GT-R’s leverbaar wordt. Alcantara speelt een grote rol in het interieur en komt onder meer terug op, jawel, de zonnekleppen.

Ook bij de andere GT-R’s is er nieuws te melden, want Nissan houdt immers jaarlijks de techniek tegen het licht. Aan het vermogen van 570 pk verandert niets, maar dankzij nieuwe turbo’s moet het blok bij lage toeren beter reageren op het gaspedaal. Ook de versnellingsbak is herzien en moet zich nu beter kunnen aanpassen aan de rijstijl van de bestuurder.

1969 was echter niet alleen het geboortejaar van de Skyline GT-R, maar ook van de 240Z. Daarom wordt ook de nazaat van die auto, de 370Z, in een feestelijk jasje gehesen. Dat jasje is in het geval van de 370Z 50th Anniversary Edition wit/rood van kleur, waarbij het rood over de gehele bovenzijde is uitgesmeerd. Wie dat wat te heftig vindt, kan ook kiezen voor een zilverkleurige variant met blauwe accenten.

Historie

De naam ‘GT- R’ is lange tijd onlosmakelijk verbonden geweest met de Nissan Skyline, een achterwielaangedreven model waarvan ook heel gewone, braaf gemotoriseerde sedanversies bestonden. Pas bij de huidige generatie, die ook wel R35 heet en sinds 2007 in de showrooms staat, werd de GT-R een op zichzelf staand topmodel. De eerste Skyline GT-R verscheen in 1969 en had een 2.0 zes-in-lijn met 162 pk onder de motorkap, al zijn er natuurlijk talloze gemodificeerde versies en werd het model vooral legendarisch in de tuningscene. De levensloop van het model laat zich onderverdelen in twee periodes, want nadat de tweede generatie in 1973 voortijdig aan zijn einde was gekomen, bleef het een tijd stil rondom Nissans sportieveling. De Skyline GT-R van de R32-generatie maakte in 1989 een einde aan de stilte en introduceerde bovendien vierwielaandrijving. Die auto en diens opvolger R33 zijn ook in Nederland vrij regelmatig te zien, al gaat het in veel gevallen om minder krachtige versies met het nodige spoilerwerk. De R34, die zijn legendarische status onder meer aan The Fast en The Furious te danken heeft, verscheen in 1999.

De 240Z of Fairlady Z was geen snelle versie van een bestaand model, maar was van meet af aan bedoeld als sportauto. Een lange neus en wulpse lijnen maakten de eerste ‘Z-car’ erg aantrekkelijk, terwijl het model tegelijkertijd relatief betaalbaar was. Met name in de VS, waar Nissan met dit model nadrukkelijk op mikte, werd de 240Z een succes. De Z evolueerde voor aanvang van de jaren 80 in de vierkantere 280ZX, met een opvallende T-top-dakconstructie als kenmerkende eigenschap. De modellen volgden elkaar rap op en via de nog hoekiger 300ZX uit 1984 kwamen we terecht bij de laatste 300ZX, een model dat zich in de jaren 90 tussen een indrukwekkende reeks sportievelingen uit Japan mocht nestelen. Nissan wist het momentum goed vast te houden door in 2001 de redelijk spectaculaire 350Z te lanceren. Die auto diende als designtechnische blauwdruk voor de huidige 370Z, die alweer sinds 2009 onder ons is.

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.