Nissan toont e-Bio Fuel-Cell e-NV200
Elektrische NV200 met Solid Oxide Fuel-Cell
Waar een normale EV zijn stroom uit een accupakket geleverd krijgt, haalt deze e-Bio Fuel-Cell e-NV200 zijn levenslust uit een tank met bio-ethanol. Zie het als een variatie op de waterstofauto. Waterstoftanks zijn immers niet in het binnenste van deze Japanner aanwezig.
Het grote voordeel ten opzichte van een waterstofauto, is volgens Nissan het feit dat ethanol in de huidige infrastructuur aanwezig is. Vooral in Zuid-Amerikaanse landen is ethanol een gebruikelijke brandstof. Het is dan ook niet voor niets dat de innovatieve bus in Brazilië aan de wereld is voorgesteld. Een marktintroductie is volgens Nissan dan ook "eenvoudig". De e-NV200 heeft een actieradius van 600 kilometer. Wanneer de technologie daadwerkelijk op de markt komt, is nog niet bekend.
In tegenstelling tot bij brandstofcellen die werken met waterstof uit een tank aan boord, komt er bij het systeem van Nissan wél CO2 vrij. Dit ontstaat in de omvormer op het moment dat de vrijkomende koolstof uit de ethanol reageert met de zuurstof uit de lucht. Omdat het hier om bio-ethanol gaat zegt Nissan dat het systeem CO2-neutraal werkt.
Bio-ethanol wordt vervaardigd uit onder andere mais en suikerriet. Met name in Zuid-Amerikaanse landen is het een veel gebruikte brandstof voor personenauto's. Hierbij moet de kanttekening geplaatst worden dat de massale productie van suikerriet in landen als Brazilië ook negatieve impacten hebben op mens en omgeving. Zo is er eindeloos veel water nodig voor de productie van het gewas en wordt er veel grond gebruikt voor de productie ervan, waardoor voedselproductie niet overal even hoog op de prioriteitenlijst meer staat.