Nissan Qashqai e-Power: elektrisch rijden 'met bereik van een diesel'

Op elk vlak verbeterd

Nissan Qashqai e-Power
Nissan Qashqai e-PowerNissan Qashqai e-PowerNissan Qashqai e-PowerNissan Qashqai e-PowerNissan Qashqai e-PowerNissan Qashqai e-PowerNissan Qashqai e-PowerNissan Qashqai e-PowerNissan Qashqai e-PowerNissan Qashqai e-PowerNissan Qashqai e-PowerNissan Qashqai e-PowerNissan Qashqai e-PowerNissan Qashqai e-PowerNissan Qashqai e-Power

Nissan vernieuwt zijn e-Power-aandrijflijn en introduceert hem in de Qashqai. De nieuwe Nissan Qashqai e-Power is altijd elektrisch aangedreven en is zuiniger dan ooit. Zijn bereik is vergelijkbaar met dat van een dieselauto, meldt Nissan trots.

Is een Nissan Qashqai e-Power een elektrische auto? Nee, maar hij is wel altijd elektrisch aangedreven. De Qashqai e-Power zoals die bij de introductie van de huidige generatie van de auto op de markt kwam, wordt namelijk altijd vooruitgeholpen door een 190 pk sterke elektromotor. Die put zijn levenslust uit een klein (2 kWh) accupakket dat wordt opgeladen door een 190 pk sterke 1.5-driecilinder-benzinemotor. Het voordeel volgens Nissan: die benzinemotor zou in staat zijn om zeer efficiënt te draaien en als bestuurder profiteer je van EV-eigenschappen, zoals een directe gasrespons en lineaire acceleratie. Die e-Power-aandrijflijn blijft bestaan en ook aan het concept wordt niet gesleuteld. De boel is echter wel flink verbeterd.

Allereerst is de elektromotor voortaan 205 pk sterk. Dat levert de Qashqai dus al 15 pk extra op. De elektromotor maakt deel uit van een module waarin onder meer ook de generator en omvormer zitten. Het geheel is volgens de Japanners compacter én lichter dan voorheen. Opnieuw is de benzinemotor een 1.5-driepitter, maar die machine is fonkelnieuw en is ditmaal helemaal ontwikkeld voor toepassing in e-Power-aandrijflijnen. De thermische efficiëntie is hoger dan ooit en de turbo is groter. Het resultaat: de machine loopt meer trillingsvrij en volgens Nissan ligt het toerental op de snelweg wel 200 toeren lager dan eerder. Dat scheelt geluid én verbruik.

Over dat verbruik gesproken: dat ligt volgens Nissan nu op 4,5 l/100 km. In het gunstigste geval scoorde de uitgaande Qashqai e-Power een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km. Dat scheelt dus zomaar even 0,7 l/100 km. Dik dertien procent verbruikswinst dus. De brandstoftank is opnieuw 55 liter groot. Een snelle rekensom leert dat de Qashqai e-Power daarmee tot dik 1.200 kilometer uit een volle tank benzine wringt. Nissan spreekt dan ook zelf van 'het rijbereik van een dieselauto.' Volgens dezelfde rekensom zou de Qashqai met de oude e-Power-aandrijflijn een bereik van zo'n 1.060 kilometer hebben.

De vernieuwde Nissan Qashqai e-Power komt in september op de markt. Prijzen hebben we nog niet.

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.