Nissan IDx Freeflow en IDx Nismo: toekomstmuziek
Nissan houdt bij de ontwikkeling van z'n auto's ook nadrukkelijk rekening met de jongere kopers. In Tokio staan twee bewijsstukken: de IDx Freeflow en de IDx Nismo.
Nissan zegt bij de ontwikkeling van deze IDx vooral rekening te hebben gehouden met de kopers die in 1990 of later geboren zijn. 'ID' staat daarbij voor 'identificeren', de x voor 'de variabele die de nieuwe waarden en dromen weergeeft die geboren worden door communicatie'. Juist, ja...
Het Japanse merk heeft geprobeerd beide auto's nadrukkelijk een eigen karakter mee te geven. De IDx Freeflow is 4,1 meter lang, 1,7 meter breed en 1,3 meter hoog.
De Freeflow is bedoeld voor 'jongeren die natuurlijke en smaakvolle zaken voor alle aspecten van hun leven willen hebben. 18-inch lichtmetaal is standaard. Als mogelijke motoriseringen noemt Nissan een 1,2- en een 1,5-liter benzinemotor, in beide gevallen gekoppeld aan een CVT-automaat.
De IDx Nismo tapt uit een ander vaatje. Deze auto is gericht op jongeren die zijn opgegroeid met racespellen als Gran Turismo. De sportieve insteek wordt onderstreept door de breedte van 1,8 meter, 0,1 meter meer dan de Freeflow.
Deze versie staat op 19-inch lichtmetaal. Onder de kap ligt een 1,6-liter turbomotor, met directe inspuiting. We vermoeden dat dit om de 1,6-liter turbomotor uit de Juke gaat. In de Juke 1.6 DIG-T levert dat blok 190 pk, in de Juke Nismo zelfs 200 pk. Schakelen gaat ook in de IDx Nismo met een CVT-transmissie.
PRIVATE LEASE Nissan
