Nio-topman: 'Lager marktaandeel voor Firefly wegens importheffingen'

Lastig klimaat

Firefly

Het is misschien niet het optimale moment voor Chinese autobouwers om hun Europese ambities op te schroeven. Nio doet het echter toch, al weet topman William Li dat Firefly het lastiger krijgt dan aanvankelijk verwacht.

Met de nodige bombarie trok Nio onlangs tijdens de drukbezochte Nio Day in Guangzhou het doek van een nieuw dochtermerk: Firefly. Aan optimisme bepaald geen gebrek rond de presentatie van Firefly's eerste model, maar later toont Nio-topman William Li zich tegenover onder meer AutoWeek ook realistisch. Firefly gaat het in Europa lastiger krijgen dan eerder nog werd voorzien, vanwege de importheffingen op Chinese EV's.

"We waren van plan om Firefly te lanceren zonder de importtarieven. Die zijn er nu alleen wel. We denken dat het marktaandeel daardoor lager zal uitvallen", aldus Li. Zoals het een goede CEO betaamt, is hij er wel als de kippen bij om er een optimistische draai aan te geven: "Zelfs met die importtarieven erop verwachten we dat de Firefly competitief genoeg zal zijn. Het is een heel slimme auto. We hebben lokale partners gevonden die de auto's gaan verkopen, die hebben er vertrouwen in."

Kritiek op design

De Firefly kan nog zo slim zijn, maar hij moet natuurlijk ook in de smaak vallen. De meningen over de nieuwkomer zijn echter op zijn zachtst gezegd verdeeld. Vooral de uit drie ronde units bestaande verlichting lijkt lang niet bij iedereen goed te landen en de Firefly wordt nogal eens met de Honda e vergeleken. William Li lijkt niet verrast door de kritiek: "Het is goed dat er in elk geval over gepraat wordt. We hebben gezien dat er discussies zijn over het design, dat hadden we wel verwacht. Het is extra lastig om een kleine EV goed te ontwerpen. Ook het onderscheidend zijn is lastig. Voor Firefly hebben we gekozen voor de drie lampen, dat hoort bij het merk-dna. Er zijn altijd mensen die zoiets leuk vinden en mensen die het niks vinden. Het is makkelijk om een kleine auto schattig te maken, maar wij wilden liever voor een duidelijk eigen gezicht gaan."

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.